گروه بازار پول- در حالی که برخی خبرگزاری‌ها از بخشنامه‌ای از سوی بانک مرکزی مبنی بر «افزایش کارمزد خدمات بانکی» خبر می‌دهند، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در گفت‌وگو با یک خبرگزاری دیگر تاکید کرده که افزایشی در کارمزد خدمات الکترونیک بانکی در سال ۹۲ صورت نگرفته است. این در حالی است که برخی مشاهدات مردمی نیز در این خصوص گزارش می‌دهد که در انتقال وجه با مبالغ بالا، میزان کارمزد بالاتر از ۵۰۰ تومان بوده است. تا پیش از این، میزان کارمزد انتقال وجوه ارتباطی با مبلغ وجه انتقالی نداشت و برای هر میزان انتقال، کارمزد ۵۰۰ تومان اخذ می‌شد.

کارمزد انتقال وجه: ۵۰۰ تا ۹۰۰ تومان

خبرگزاری ایسنا از بخشنامه‌ای از سوی بانک مرکزی خبر داده که طبق آن، مبلغ کارمزد انتقال وجه و استفاده از خدمات بانکی، براساس میزان جابه‌جایی پول متفاوت است. بر اساس این گزارش، کارمزد خدمات کارت به کارت شبکه بانکی تا میزان یک میلیون تومان مبلغ ۵۰۰ تومان کارمزد و به میزان هر یک میلیون تومان بعدی ۲۰۰ تومان به صورت پلکانی اضافه می‌شود. طبق بخشنامه بانک مرکزی استفاده‌کنندگان از این خدمات در صورتی که از یک حساب به حساب دیگر در همان بانک باشد هیچ کارمزدی پرداخت نمی‌کنند، به عنوان مثال اگر حساب مقصد بانک ملت باشد و حساب مبدا نیز بانک ملت باشد هیچ کارمزدی کسر نمی‌شود.در زمانی که مشتری بخواهد از کارت خود به کارت دیگری که در بانک دیگری است مبلغی از طریق عابربانک‌ها واریز کند، مبلغی هم برای کارمزد از حساب فرد واریز‌کننده به صورت همزمان کسر خواهد شد که این مبلغ براساس میزان جابه‌جایی پول متفاوت می‌شود. طبق این گزارش، براساس بخش‌نامه بانک مرکزی مبلغ کل کارمزد به شرح زیر تقسیم می‌شود: ۱۰۰ تومان سهم مرکز شتاب، ۵۰ تومان سهم بانک مبدا، ۳۰۰ تومان سهم اپراتور یا بانک پذیرنده دستور انتقال و مابقی کارمزد که به بانک مقصد تعلق می‌گیرد.

فقط کارمزد صدور چک رمزدار افزایش یافت

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: هیچ‌گونه افزایشی در کارمزد خدمات بانکداری الکترونیک صورت نگرفته است. داوود محمدبیگی اظهار کرد: برخی رسانه‌ها مدتی پیش از افزایش هزینه خدمات بانکی از جمله بانکداری الکترونیک خبر دادند که چنین مساله‌ای صحت ندارد. وی افزود: دستورالعمل بانک مرکزی برای افزایش کارمزد خدمات غیر الکترونیکی مانند صدور چک رمزدار بوده است که برداشت رسانه‌ها از این موضوع افزایش هزینه تمامی خدمات بانکی بود. مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تاکید کرد: در سال ۹۲ تاکنون هیچ افزایشی در کارمزد خدمات الکترونیک بانکی صورت نگرفته است. برخی رسانه‌ها چندی پیش از رشد ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی کارمزد برخی خدمات بانکداری الکترونیک خبر داده بودند.