دنیای اقتصاد: سخنان رئیس فدرال رزرو آمریکا در آخرین روز هفته گذشته بازار طلا را متاثر کرد؛ اما حبس اونس در میانه کانال ۱۲۰۰ دلار ادامه پیدا کرد. اونس طلا که در نخستین هفته اکتبر حدود ۵/ ۴ درصد از ارزش خود را از دست داده و به قیمت ۱۲۵۸ دلار سقوط کرده بود، در هفته دوم باز هم افت کرد، گرچه با نوسان در بازه‌ای محدود تنها ۶/ ۰ درصد دیگر افت کرد و روی قیمت ۱۲۵۰ دلار ایستاد. به این ترتیب فصل آخر سال با آسیب به چهره فنی فلز زرد آغاز شده، اما مقایسه روند هفته دوم با هفته نخست، معامله‌گران را به احیای قیمت‌ها در هفته سوم امیدوار کرده است.

جمعه یلن

جنت یلن روز جمعه در سخنان خود بیشتر به تئوری‌های سیاست پولی پرداخت و مستقیما شرایط اقتصادی موجود را مورد بررسی قرار نداد. او همچنین هیچ اشاره‌ای به زمان احتمالی افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو نکرد. کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در دسامبر ۲۰۱۵ برای اولین بار حدود ۱۰ سال قبل از آن دست به انقباض پولی زد اما در ماه‌های بعد به دلیل چالش‌های موجود در اقتصاد آمریکا و جهان در مورد انقباض بیشتر قانع نشد. با این همه ادامه احیای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان این احتمال را مطرح کرده که کمیته بازار آزاد در دسامبر ۲۰۱۶ دست به افزایش بیشتر نرخ‌های بهره بزند، موضوعی که به نفع دلار و به ضرر طلا خواهد بود، گرچه سرعت و شتاب کم انقباض می‌تواند اثرات احتمالی را کاهش دهد. با وجود این، تحلیلگرانی هم هستند که بر این باورند صحبت‌های روز جمعه رئیس فدرال رزرو حامی ثبات نرخ‌های بهره بوده است. او در موضع‌گیری اخیر خود گفت که سیاست پولی دوره احیای نهاد تحت ریاست او سیاست همسازی پولی خواهد بود. او همچنین گفت که سیاست‌گذاری آینده به سیاست‌های دیگر بانک‌های مرکزی هم وابسته خواهد بود.

هفته حبس

اونس روز جمعه به برخی تحلیل‌های کاهشی درباره سخنان رئیس فدرال رزرو واکنش نشان داد تا با ۸ دلار افت نسبت به قیمت نهایی روز پنج‌شنبه درست در میانه کانال ۱۲۰۰ دلار قرار بگیرد. اونس در حالی در آخرین روز کاری هفته از انتهای محدوده ۱۲۵۰ دلار به ابتدای این محدوده افت کرد که در طول هفته نیز عمدتا در همین محدوده نوسان کرده بود.اونس فلز زرد روز دوشنبه روی بهای ۱۲۵۹ دلار ایستاد تا هفته دوم اکتبر را به دلیل پایان موقعیت فروش برخی معامله‌گران و شناسایی سود بعضی دیگر با رشد یک دلاری آغاز کند. اونس در این روز تا بهای ۱۲۶۵ دلار هم بالا رفت، با این همه در نهایت در انتهای محدوده ۱۲۵۰ ماند. در ابتدای روز بازار تحت‌تاثیر روند هفته قبل از آن و همچنین داده‌های بد گزارش اشتغال‌زایی آمریکا که جمعه قبل از آن منتشر شده بود، قرار گرفت. با این حال سودگیری در قیمت‌های بالا و همچنین نبود توان فنی برای حفظ رشد، اونس را به قیمت ۱۲۵۹ دلار بازگرداند. اما اونس روز سه‌شنبه تا قیمت ۱۲۵۲ دلار افت کرد؛ چراکه روز دوم هفته روز تاثیرپذیری قابل‌توجه اونس از عوامل کاهشی خارجی بود. رشد شاخص دلار و افت بهای نفت خام در دومین روز کاری هفته باعث نزدیک شدن بهای طلا به مرز میان کانال شد. رشد ارزش دلار آمریکا در این روز مهم‌ترین خبر روز بود. شاخص دلار روز دوشنبه به اوج ۵/ ۲ ماهه رفت؛ چراکه چارلز ایوانز، رئیس فدرال‌رزرو شیکاگو اعلام کرد افزایش نرخ‌های بهره ممکن است در همین سال جاری میلادی اتفاق بیفتد. روز چهارشنبه هم قیمت ۱۲۵۵ دلار ثبت شد. مهم‌ترین خبر روز چهارشنبه انتشار صورت جلسه نشست پیشین فدرال‌رزرو بود اما عامل مهم فشار در این روز هم ادامه رشد شاخص دلار بود که به اوج ۷ ماهه رسید.

صورت جلسه نشست سپتامبر کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو نشان داد که اعضا بر سر ثبات نرخ بهره توافق داشته‌اند، با وجود این، این حس وجود دارد که اعضای موافق انقباض پولی موفق خواهند شد در دسامبر ۲۰۱۶ افزایش نرخ بهره وجوه فدرال را تصویب کنند. دلار که در میانه هفته گذشته به فلز زرد ضرر رسانده بود، در چهارمین روز کاری هفته با افت خود به رشد ۳ دلاری اونس کمک کرد تا اونس در پایان روز چهارم روی همان قیمت ۱۲۵۸ دلار قرار بگیرد. روز پنج‌شنبه نیز بازار شاهد پایان موقعیت فروش برخی معامله‌گران بود تا اثر افت دلار تشدید شود. اونس روز جمعه را نیز در میانه محدوده ۱۲۵۰ دلار آغاز کرد تا معلوم شود معامله‌گران در دومین هفته اکتبر جهت‌گیری قاطعی نداشته‌اند. عوامل فشار صبح روز جمعه نیز در بازار فلزهای گرانبها در کار بودند. شاخص دلار روز جمعه از مرز ۹۸ واحد هم عبور کرد تا فشار بر طلا تشدید شود. همزمان بازارهای جهانی سهام نیز با رشد خود باعث خروج سرمایه از بازار طلا شدند. یک دلیل مهم رشد دلار و مهم‌ترین دلیل رشد بورس‌ها در روز جمعه انتشار داده‌های خوب از تورم دومین اقتصاد بزرگ جهان بود.

احیای طلا از سقوط اول اکتبر