گروه بنگاه‌ها: بانک ملت پنج‌شنبه گذشته با حضور صاحبان بیش از ۷۳درصد سهام، دو مجمع برگزار کرد. به گزارش خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» در مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده این بانک که با دستور جلسه انتخاب یک عضوهیات‌مدیره برگزار شد، علیرضا لکزائی با اکثریت آرا به‌عنوان عضو حقیقی هیات‌مدیره و قائم‌مقام مدیرعامل برگزیده شد. طبق اساسنامه جدید، بانک‌ها موظف شده‌اند یک نفر از اعضای هیات‌مدیره خود را از بین اشخاص حقیقی که سابقه فعالیت بانکی دارد برگزینند. بلافاصله پس از برگزاری مجمع عمومی نخست، مجمع عمومی عادی سالانه بانک ملت برای عملکرد سال مالی منتهی به ۲۹/ ۱۲/ ۱۳۹۴ تشکیل شد. مهم‌ترین مصوبه این مجمع، تقسیم نشدن سود سهام برای عملکرد مالی سال گذشته بود.

به گفته موحدی‌نژاد، نماینده سهام دولت و عدالت در بانک ملت در سال‌جاری با توجه به استانداردهای جدید بانک مرکزی و دستورالعمل‌های ارائه شده به‌دلیل کسری ذخایر سال‌های گذشته و شناسایی سود غیر‌قابل تحقق در صورت‌های مالی بانک، بار مالی برای بانک ملت ایجاد شده که با توجه به سود محقق شده بانک برای عملکرد سال مالی ۹۴، عملا سودی برای تقسیم در مجمع وجود نخواهد داشت. نماینده سهام دولت و سهام عدالت از سهامداران خواست تا در جهت شفاف‌سازی صورت‌های مالی بانک و رعایت استانداردهای حسابداری بین‌المللی، سهامداران برای این دوره مالی از دریافت سود خودداری کنند تا بانک بتواند در سال‌جاری با توجه به برنامه‌های گسترده‌ای که در جهت سود‌آوری تدوین کرده است این امر را محقق کند. پس از این پیشنهاد، سهامداران به طرح دیدگاه‌های خود در مورد عملکرد بانک پرداختند و مدیرعامل بانک و دیگر اعضای هیات‌مدیره به پرسش‌های آنان پاسخ دادند. در نهایت با تصویب اکثریت صاحبان سهام، مقرر شد بانک ملت برای عملکرد سال مالی ۹۴ سودی در بین سهامداران خود تقسیم نکند.

همچنین در این مجمع ضمن تصویب صورت‌های مالی سال ۹۴، مقرر شد به‌دلیل عدم تقسیم سود، پاداشی هم برای اعضای هیات‌مدیره در نظر گرفته نشود و افزایش میزان حقوق و مزایای هیات‌مدیره و مدیرعامل نیز صرفا براساس مصوبات دولت در مورد افزایش حقوق و دستمزد کارکنان دولت صورت گیرد. در این مجمع، روزنامه‌های «دنیای‌اقتصاد» و اطلاعات به‌عنوان روزنامه رسمی بانک برای سال مالی ۹۵ انتخاب شدند و سازمان حسابرسی نیز به‌عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی تعیین شد. در ابتدای این مجمع،هادی اخلاقی فیض آثار به‌عنوان مدیرعامل بانک ملت گزارش عملکرد هیات‌مدیره بانک برای عملکرد سال ۹۴ را قرائت کرد. به گفته وی در پایان سال ۹۴ سهم بانک ملت از بازار کل منابع ارز و ریال بانک‌های تجاری کشور با ۱۲۹۱۴۰۸ میلیارد ریال معادل ۳/ ۲۴ درصد بوده است. همچنین سهم از بازار کل مصارف ارز و ریال بانک ملت در بین بانک‌های تجاری با ۱۱۲۶۷۸۰ میلیارد ریال معادل ۲۶ درصد محقق شده است. به گفته اخلاقی در سال ۹۵ بانک ملت با توجه به اجرایی شدن برجام، استراتژی توسعه سود‌آوری و تاکید بر مشتری‌مداری را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده و مولد‌سازی دارایی‌های غیر‌مولد را در برنامه‌های خود دارد. اخلاقی تاکید کرد: با توجه به کاهش نرخ تورم، کاهش سود سپرده‌ها در برنامه آتی بانک قرار دارد، اما باید توجه داشت که این امر به کاهش بیش از اندازه منابع بانک منجر نشود. وی از ارزیابی عملکرد نیروی انسانی، بازنگری در ساختار سازمانی بانک، تنوع‌بخشی و توسعه خدمات و بهبود فرآیندهای کنترل بودجه نیز به‌عنوان برنامه‌های آتی این بانک نام برد. در مجمع عمومی سالانه بانک ملت همچنین گزارش حسابرس و بازرس قانونی قرائت شد که نماینده بانک ملت به بند‌های مشروط این گزارش پاسخ داد.