دنیای اقتصاد: هفته گذشته بازار طلا تحت‌تاثیر عوامل مختلفی همچون نشست جاری کمیته بازار آزاد فدرال رزرو و انتشار آمار تورم ایالات‌متحده، روزهای خوبی را پشت‌سر نگذاشت. اونس طلا که دو هفته گذشته (از اوایل سپتامبر) را با روندی مثبت شروع کرد و حتی قیمت آن به ۱۳۵۰ دلار هم در پایان روز ۶ سپتامبر رسید، از شروع هفته قبل با روندی کاهشی روبه‌رو شد، به‌طوری‌که روز جمعه پس از تجربه قیمت ۱۳۰۷ دلار در اواسط روز، در نهایت روی قیمت ۱۳۱۰ دلار ایستاد. در شرایط فعلی، سرمایه‌گذاران با نگرانی در انتظار برگزاری نشست کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری هستند که آیا این کمیته با رای به افزایش نرخ بهره فلز زرد را با بحران روبه‌رو می‌کند یا خیر؟! بر این اساس آنچه بیش از همه در این هفته در کانون توجهات خواهد بود نشست کمیته بازار آزاد است.

نظرسنجی‌های دوقلو

نتایج به‌دست آمده از نظرسنجی «کیتکو» از فعالان حرفه‌ای بازار، بیانگر نااطمینانی گسترده در بازار است که منجر شده تحلیلگران نتوانند روند آتی طلا را پیش‌بینی کنند. این هفته ۱۳ تحلیلگر و معامله‌گر در نظرسنجی شرکت‌ کردند که ۳۸ درصد از آنها به افزایش قیمت طلا در هفته جاری خوشبین هستند. ۶۲ درصد باقی مانده به‌طور مساوی بین نظر خنثی و کاهش قیمت طلا در هفته جاری تقسیم شده است، یعنی هر طرف ۳۱ درصد. به‌رغم نتایج به‌دست آمده از کارشناسان که بسیار نزدیک به هم هستند، براساس نظرسنجی از ۱۲۵۱ نفر از مردم عادی، عموم مردم به افزایش قیمت طلا در هفته پیش‌رو خوشبین‌تر هستند. تعداد ۵۹۱ نفر از عموم مردم که در نظرسنجی شرکت کردند (معادل ۴۸ درصد) به افزایش قیمت فلز زرد در هفته جاری «خوش‌بین» هستند. درحالی‌که ۵۳۰ نفر از رای‌دهندگان (۴۲ درصد) و ۱۳۰ نفر از آنها (۱۰ درصد) به‌ترتیب موضع «بدبین» و «خنثی» به آینده طلا داشتند.

افزایش نرخ بهره یا عدم تغییر آن

بیشتر متخصصان وال‌استریت توجه خود را بر جلسه هفته جاری فدرال رزرو متمرکز کردند. از دید آنها، احتمال افزایش نرخ بهره در هفته آینده حدود ۱۵ درصد و احتمال افزایش آن تا انتهای سال جاری حدود ۵۳ درصد است. به اعتقاد ریچارد بیکر، ویراستار گزارش ماینر یورکا، بهترین اتفاق خوشایند برای فلز زرد این است که فدرال رزرو افزایش نرخ بهره را تا ماه دسامبر یا بعد از آن به تعویق بیندازد یا دولت ژاپن در جهت ایجاد رونق اقتصادی از طریق «پول هلی‌کوپتری» قدمی بردارد. اونس طلا در ماه سپتامبر، در خوشبینانه‌ترین حالت می‌تواند تا ۱۳۶۰ دلار رشد داشته باشد و در بدبینانه‌ترین حالت ممکن است که قیمتش تا ۱۳۰۰ دلار کاهش یابد. کالین سیژنسکی، تحلیلگر ارشد بازارهای سی‌ام‌سی معتقد است که احتمال به تاخیر انداختن افزایش نرخ بهره و افزایش قیمت طلا در هفته آتی وجود دارد. به‌نظر او پیشرفت شاخص دلار آمریکا در هفته آتی متوقف خواهد شد و طلا شانس این را می‌یابد تا دوباره رشد کند. اگرچه تحلیلگر ارشد کیتکو نظر خنثی درباره روند هفته آتی طلا دارد (و اندکی خوشبین به آینده آن) اما کین موریسون، ویراستار خبرنامه موریسون در بازارها، با نظرات بالا مخالف است. هفته گذشته وی پیش‌بینی کرده بود که اونس طلا حدود ۲۰ دلار افت خواهد داشت و در نهایت حوالی ۱۳۱۰ دلار معامله خواهد شد؛ پیش‌بینی که انتهای هفته گذشته به وقوع پیوست. به گفته او، این هفته‌ هم بهبودی در چشم‌انداز طلا ایجاد نشده است؛ کن موریسون می‌گوید: انتظار من این است که روند افزایش ارزش دلار آمریکا در هفته جاری نیز ادامه یابد که در نتیجه باعث سقوط قیمت طلا تا قیمت ۱۳۰۰ دلار خواهد شد.»

خوش‌بینی محتاطانه به رشد طلا

خوش‌بینی محتاطانه به رشد طلا