بانک مرکزی روسیه در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که سطح ذخایر طلای این کشور به بیش از ۴/ ۴۸ میلیون اونس معادل ۱۵۰۵ تن رسیده است. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی تاون‌هال، بانک مرکزی روسیه اعلام کرد: میزان ذخایر طلای روسیه در ماه جولای با ۲۰۰ هزار اونس افزایش معادل رشد ۲/ ۶ تن روبه‌رو شده است.

براساس این گزارش بانک مرکزی روسیه روند خرید طلا در ماه‌های گذشته را ادامه داده و بیش از ۱۵۰۵ تن ذخایر طلا در اختیار دارد. بانک مرکزی روسیه از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۹۰ تن طلا خریداری کرده است. طی ۲ سال گذشته نیز روسیه از بزرگ‌ترین خریداران طلا در جهان به‌شمار می‌رفته و بانک مرکزی این کشور تلاش زیادی را برای افزایش سطح ذخایر طلا و کاهش سهم دلار در ذخایر ارزی انجام داده است. بانک مرکزی چین نیز پس از روسیه بیشترین میزان خرید طلا را در دو سال اخیر داشته است. بانک مرکزی روسیه در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز ۲۰۸ تن طلا به ذخایر خود افزوده است. روسیه با کاهش شدید قیمت جهانی نفت و تحریم‌های بین‌المللی روبه‌رو شده است.

این مساله موجب شده است تا ارزش روبل با کاهش شدیدی همراه شود. براساس اعلام بانک جهانی، نفت ۱۵ تا ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی روسیه را تشکیل می‌دهد، البته قیمت نفت در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال قبل افزایش نسبی داشته است و این مساله به بهبود وضعیت مالی روسیه کمک کرده است. میزان ذخایر ارزی روسیه از ۳۷۱ میلیارد دلار در ماه ژانویه به بیش از ۳۹۴ میلیارد دلار تا پایان جولای رسیده است. البته روند خرید طلا ازسوی بانک مرکزی روسیه از ابتدای امسال تاکنون نسبت به سال قبل ، کندتر شده و علت اصلی آن افزایش قیمت جهانی این فلز زرد بوده است. بانک مرکزی چین نیز طی ماه‌های اخیر به علت رشد فزاینده قیمت طلا، میزان خرید خود را کاهش داده است.