افتتاح حساب بانک مرکزی ایران در اگزیم بانک چین

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و اگزیم بانک چین در پکن توافق کردند برای تسهیل در تسویه مبادلات بانکی، دو حساب به ارزهای یورو و یوآن به نام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نزد بانک یاد‌شده افتتاح ‌شود.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این توافق با هدف تمهید شرایط تأمین مالی طرح‌های اقتصادی مشترک و گسترش همکاری‌های دوجانبه بانکی در حاشیه شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چین و با حضور نمایندگان بانک مرکزی و مسوولان خزانه‌داری آن بانک صورت گرفت. بانک‌های صادرات و واردات (اگزیم بانک) معمولا منابع لازم را برای واردکنندگان، صادرکنندگان و سرمایه‌گذاران در بازارهای خارجی فراهم می‌کنند. این گونه بانک‌ها خدمات مختلفی مشتمل بر اعطای وام‌های مستقیم طویل مدت به خریداران خارجی برای فروش عمده تجهیزات عرضه می‌کنند.

«بانک دولتی صادرات و واردات چین» (اگزیم بانک) از بزرگ‌ترین بانک‌های آن کشور به شمار می‌آید و به دلیل برخورداری از روابط با بیش از ‌هزار بانک طراز اول جهان، یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های کارگزاری مالی-بانکی بین‌المللی را در اختیار دارد. اگرچه این بانک رسماتحت مالکیت کامل دولت قرار دارداما دولت رسما بدهی‌های آن را تضمین نمی‌کند و این وضعیت سبب فعالیت متفاوت این بانک شده است. رتبه اعتباری این بانک مشابه رتبه اعتباری دولت چین است و هدف آن افزایش وام‌های اعطایی با رشد ۲۰ درصد در سال است که در سال ۲۰۱۰به حدود ۴۰میلیارددلار می‌رسد. پیش از این، بانک تجارت ایران و اگزیم بانک چین در توسعه خطوط مترو قرارداد همکاری و فاینانس داشتند که در اواخر سال پیش این همکاری‌ها منتج به قرارداد همکاری مابین این دو بانک شد.

علی مهرپور مدیر امور بین‌الملل بانک تجارت با اشاره به ارائه خدمات بیمه‌ای اگزیم بانک چین، گفته بود: مالکیت کامل این بانک را دولت جمهوری خلق چین دراختیار دارد و با دارا بودن پشتوانه مالی مناسب،در بخش پوشش بیمه‌ای هم فعالیت می‌کند و بخش مهمی از محصولات صادراتی و وارداتی کشور تحت پوشش بیمه این بانک قرار دارد. به گفته وی زمینه‌های همکاری بانک تجارت و اگزیم بانک شامل فاینانس مشترک طرح ها، صدور ضمانت نامه برای پروژه‌هایی که توسط شرکت‌های ایران و چین یا کشور ثالث اجرا می‌شوند، ارائه خدمات پرداخت و فاینانس تجاری کوتاه مدت، خرید تجهیزات و فناوری‌های روز، واردات، مواد اولیه و... می‌شد.