گروه بنگاه‌ها: مسعود حجاریان، مدیرعامل انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه در نشست با اصحاب رسانه که به‌منظور بررسی چالش‌های خبرنگاری در صنعت بیمه برگزار شده بود، بر تقویت پرسشگری در جامعه تاکید کرد و گفت: اگر پرسشگران تقویت شوند، پاسخگویی بیشتر شده و پاسخگویان صنعت بیمه فعال‌تر و حرفه‌ای‌تر می‌شوند.

حجاریان با بیان اینکه خبرنگار این حوزه باید علم خبرنگاری و بیمه را با هم بداند و سطح دانش خود را ارتقا دهد، گفت: در کنار شفافیت باید اخلاق باشد و نباید به بهانه شفافیت به افراد توهین کرد.

وی موضوع حاکمیت شرکتی را یکی از نکات مهم در صنعت بیمه برشمرد و گفت: این حاکمیت شرکتی رابطه بین سهامدار و مدیران شرکت را تنظیم می‌کند، سهامداران یک انتظاری از شرکت دارند و مدیران هم یک تکالیفی دارند، مدیران بیمه مرکزی مکلفند تعهداتشان به جامعه را انجام دهند. حجاریان گفت: بعضا سهامداران به مدیران فشار می‌آورند که سود بیشتری بدهند و ذخایر را کم کنند. دولت و بیمه مرکزی نیز حفظ ذخایر مکفی را خواستار هستند، آیا این سود برای تعهدات آتی شرکت باید ذخیره شود یا باید در مجمع به سهامدار داده شود؟ وی افزود: رابطه بین سهامداران و مدیران شرکت، باید درست تنظیم شود و هیات‌مدیره و سهامداران باید به‌گونه‌ای انتخاب شوند که ترکیب آنها سلامت کارکرد شرکت را تضمین کند، تصمیم‌گیری با هیات‌مدیره است منتها حق ندارد تصمیمی بگیرد که ذخایر کم شود یا خسارت مردم را ندهد.

مدیر عامل انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه افزود: خبرنگاران حوزه بیمه باید خودشان را خبرنگاران ریسک، خطر و جلوگیری از خطر اجتماعی بدانند. حجاریان درباره شفافیت در صنعت بیمه گفت: قبل از ورود شبکه‌های اجتماعی و تلگرام به‌عنوان یک پایگاه خبری، اطلاعات از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها کسب می‌شد، اما با انتشار اخبار در تلگرام شرایط کمی تغییر کرد و امکان انتقال اطلاعات به صورت راحت‌تر، سهل‌تر و البته شفاف‌تر به وجود آمد. وی افزود: اگر شرکتی می‌خواهد به‌خوبی معرفی شود باید در رسانه‌های مرجع، شفافیت داشته و پاسخگوی رسانه‌ها باشد، نمی‌شود شرکتی بیمه‌ای در تلویزیون تبلیغ و مشتری جمع کند، ولی از آن طرف در مقابل رسانه‌ها پاسخگو نباشد.