گروه بازار پول: با آنکه اونس طلا در هفته گذشته در میانه محدوده ۱۳۳۰ دلار ماند، کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد به رشد ارزش فلز زرد در هفته جدید کاری که از امروز دوشنبه آغاز می‌شود، امید دارند. یکی از مهم‌ترین دلایل امید به رشد دوباره قیمت طلا، انتشار داده‌ای ضعیف از اقتصاد آمریکا در هفته گذشته است، البته احتمال تعدیل فنی نیز مطرح است.

اونس هفته گذشته با رشدی ناچیز روی قیمت ۱۳۳۶ دلار ایستاد. اما در آخرین نظرسنجی کیتکو از کارشناسان، ۱۷ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان ۱۲ نفر معادل ۷۰ درصد، افزایش قیمت‌ها و ۴ نفر معادل ۲۴ درصد پاسخ‌دهندگان، کاهش قیمت‌ها را در هفته سوم آگوست پیش‌بینی کرده‌اند. تنها یکی از تحلیلگران نظری خنثی داشته است. در نظرسنجی از مخاطبان نیز ۸۳۰ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان ۵۴۹ نفر معادل ۶۶ درصد، افزایش و ۱۵۶ نفر معادل ۱۹درصد کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. ۱۲۵ نفر معادل ۱۵ درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که نظرسنجی‌های کیتکو پیش از بسته شدن بازارها در روز جمعه انجام شده،‌ اما تحلیلگران مسائلی را مورد توجه قرار داده‌اند که در هر حال ظرفیت تاثیرگذاری بر روند روزهای آینده را دارند. فیل فلین، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه «پرایس فیوچرز گروپ» می‌گوید: «داده‌های شاخص بهای مصرف‌کننده و خرده‌فروشی آمریکا در روز جمعه ضعیف‌تر از انتظار بودند و احتمال افزایش نرخ‌های بهره را کاهش می‌دهند. این امر بر دلار فشار وارد و به رشد طلا کمک می‌کند.»

باب‌هابرکورن،؛ دلال ارشد کالا در موسسه «آر جی او فیوچرز» علاوه‌بر آمار ناامید‌کننده اقتصاد آمریکا به داده‌های ضعیف از اقتصاد چین نیز اشاره می‌کند.افت اقتصاد چین از آنجا که بزرگ‌ترین وارد‌کننده طلا است، به ضرر طلا عمل می‌کند مگر آنکه نگرانی‌ها درباره چشم انداز اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار دهد. چارلز ندوس، استراتژیست ارشد بازار در موسسه «لاساله فیوچرز گروپ» هم انتظار رشد بهای طلا در روزهای پیش رو را دارد.

اما کن موریسون، دبیر خبرنامه «موریسون درباره بازارها» انتظار آزمایش دوباره سطح حمایتی را دارد: «اگر بازار زیر قیمت ۱۳۴۰ دلار بسته شود [اتفاقی که افتاد] اونس مرز ۱۳۲۰ دلار را هدف خواهد گرفت. بازار طلا برای آنکه شتاب رشد خود را بازیابد، نیازمند عبور از اوج اوایل آگوست یعنی قیمت ۱۳۷۴ دلار است. با توجه به ثبات بازارهای جهانی، احتمال چنین چیزی در کوتاه‌مدت کم است. من برای هفته جدید، به سناریوی آزمودن مرز حمایتی ۱۳۲۰ دلار چشم دارم.»

امید به طلای ضعیف

امید به طلای ضعیف