طلا دوباره شتاب گرفت

گروه بازار پول: شتاب افزایشی به بازار طلا بازگشته است. بهای اونس فلز زرد که در آخرین هفته ژوئیه بیش از ۲ درصد رشد کرده بود، روز دوشنبه نیز ۲ دلار رشد دیگر را تجربه کرد تا روز سه‌شنبه هم با نوسان‌های افزایشی آغاز شود. اونس طلا که روز دوشنبه روی قیمت ۱۳۵۲ دلار ایستاده بود، روز سه‌شنبه را با بهای ۱۳۴۸ دلار آغاز کرد، اما به سرعت تا محدوده ۱۳۶۰ دلار جهش کرد. البته در قیمت‌های بالا، فروش افزایش و در نتیجه قیمت کاهش می‌یافت. صبح روز گذشته اثرگذاری عوامل افزایشی فنی، داده‌های بد اخیر از اقتصاد آمریکا، چشم‌انداز سیاست پولی فدرال رزرو، کاهش شاخص دلار و رشد بهای نفت خام به نفع طلا کار می‌کردند تا بهای اونس به اوج حدودا یک ماهه برسد. قیمتی که تا ساعت ۷ عصر سه‌شنبه برای اونس ثبت شد، ۱۳۶۳ دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته رقم خورده باشد.

استارت اوت

روز دوشنبه نخستین روز از هشتمین ماه میلادی بود. اونس که در ۷ ماه گذشته از سال ۲۰۱۶ میلادی حدود ۲۷ درصد جهش کرده بود، روز نخست هفته را نیز با امید آغاز کرد تا با وجود فشار افت بهای نفت خام، ۲ دلار رشد کند. قیمت روز دوشنبه تقریبا بر اوج سه هفته‌ای بود. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع بندی روز دوشنبه خود نوشت که بخشی از خریدهای روز دوشنبه در ادامه خریدهای روز جمعه بود، روزی که داده‌های بد میزان رشد اقتصاد آمریکا در سه ماه دوم سال جاری میلادی باعث جهش طلا شد.

اونس طلا در حالی روز دوشنبه با رشد روبه‌رو شد که بهای نفت خام به زیر مرز ۴۰ دلار سقوط کرد. نفت خام در این روز در واقع به کف ۴ ماهه رفت تا معامله‌گران کل بازارهای کالاهای پایه بار دیگر نگران هدایت منفی طلای سیاه شوند. همزمان شاخص دلار تقویت شد تا عامل خارجی دوم نیز به ضرر طلا عمل کرده باشد. با این حال، طلا و نقره در روندی که بسیار برای معامله‌گران بازار فلزهای گرانبها امیدبخش است، رشد کردند.

دوشنبه حتی رشد بازارهای سهام نیز نتوانست مانع طلا شود. البته برخی از شاخص‌های اروپایی و آمریکایی در این روز افت داشتند، اما بورس‌های آسیا به اوج یک ماهه رفتند؛ اما دلیل رشد بازارهای سهام، دلیل رشد طلا نیز بود. اکثر معامله‌گران بازارهای مختلف بر این باورند که فدرال رزرو ایالات‌متحده به‌دلیل داده‌های ضعیف اخیر از بزرگ‌ترین اقتصاد جهان نمی‌تواند نرخ‌های بهره را در آینده نزدیک افزایش دهد. این ایده به تضعیف دلار، تقویت طلا و رشد بورس‌ها منجر می‌شود.

دیگر خبر روز اول هفته، اعلام رقم ۵۲ واحد برای شاخص «مارکیت» مدیران خرید بخش تولید منطقه یورو در ماه ژوئیه بود. این رقم برای ماه ژوئن ۸/ ۵۲ واحد اعلام شده بود. برگزیت را مسوول این افت دانسته‌اند. آخرین خبر مهم روز دوشنبه هم کاهش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی استرالیا بود. انبساط پولی در این کشور باعث افت ارزش دلار استرالیا شد، روندی که روز سه‌شنبه به گونه عجیبی ادامه نیافت.

سه‌شنبه پرخبر

اونس طلا روز سه‌شنبه را با قیمتی که اندکی از قیمت نهایی روز دوشنبه پایین‌تر بود، آغاز کرد،‌ اما به سرعت رو به رشد گذاشت. صبح روز گذشته تقریبا تمام عوامل به نفع فلز زرد کار می‌کردند. علاوه‌بر بهبود چهره فنی طلا در اواخر ماه میلادی قبل، روز سه‌شنبه عوامل بنیادی نیز به کمک طلا آمدند. روز گذشته همزمان با افت شاخص دلار، بهای نفت خام به محدوده ۴۰ دلار بازگشت، گرچه نگرانی درباره مازاد عرضه در بازار انرژی پابرجا بود. افت بازارهای سهام اروپا به کف دو هفته‌ای نیز سرمایه بیشتری وارد بازار طلا کرد. واکنش بازارهای سهام اروپا مربوط به تصویب محرک‌های بیشتر در اقتصاد ژاپن بود که شرایط دشوار این اقتصاد را تایید می‌کرد.

روز سه‌شنبه، کابینه شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، بسته کمک مالی‌ای به ارزش ۵/ ۱۳ تریلیون ین معادل ۱۳۲ میلیارد دلار تصویب کرد؛ درحالی‌که بانک مرکزی این کشور همچنان می‌کوشد این گمانه‌زنی را رد کند که این نهاد در حال تلاش برای متوقف کردن محرک‌های مالی برای سومین اقتصاد بزرگ جهان است. در پی این رویدادها، روز سه‌شنبه ین ژاپن در مقابل دلار به اوج ۳ هفته‌ای رفت. فروش دلار هم به‌دلیل داده‌های ضعیف اخیر ادامه داشت تا شاخص دلار افت داشته باشد. با افت دلار، یورو به اوج ۵هفته‌ای رفت. دلار استرالیا که روز دوشنبه به‌دلیل کاهش نرخ‌های بهره با افزایش روبه‌رو شده بود، روز سه‌شنبه روند معکوسی را تجربه کرد؛ چراکه معامله‌گران بازار ارز بر این تصور بودند که دیگر بانک‌های مرکزی نیز به زودی سیاست خود را انبساطی‌تر خواهند کرد. نرخ بهره در استرالیا به کف تاریخی خود یعنی ۵/ ۱ درصد رسیده است. افت نرخ بهره از سوی بانک مرکزی استرالیا در روز دوشنبه، دومین کاهش نرخ‌های بهره در این کشور از ابتدای سال ۲۰۱۶ بود.

بازار سیاستی

سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی عمده و همچنین چالش‌های عمده در اقتصادهای بزرگ می‌تواند به نفع طلا تمام شود، به‌ویژه از آن رو که بانک مرکزی آمریکا هم احتمالا نخواهد توانست سیاست پولی خود را انقباضی‌تر کند. سه‌شنبه ویلیام دادلی، رئیس فدرال رزرو نیویورک در اظهارات مهمی تاکید کرد: «فدرال رزرو باید نسبت به هر گونه افزایش نرخ بهره در شرایط کنونی با توجه به وضعیت اقتصادی آمریکا، محتاط باشد.» به‌نظر می‌رسد با توجه به کاهش رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه دوم امسال، احتمال افزایش نرخ بهره در ماه‌های آینده کاهش یافته است. در این شرایط، بسیاری از سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر برگزاری نشست مهم بانک انگلستان هستند. این نشست روز پنج‌شنبه برگزار خواهد شد و احتمالا بانک مرکزی انگلیس آماده خواهد شد تا برای نخستین بار از سال ۲۰۰۹ میلادی نرخ بهره را کاهش دهد. این در حالی است که نگرانی‌ها نسبت به تبعات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به شدت افزایش یافته است.

غول‌های خرید

از سوی دیگر، بانک‌های مرکزی علاوه‌بر تعیین نرخ‌های بهره، با خرید و فروش طلا نیز بازار را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. به گزارش سایت طلا به نقل از «مارکت واچ»، تازه‌ترین تحلیل‌ها نشان می‌دهد بانک‌های مرکزی روسیه و چین تحت‌تاثیر عوامل مختلفی از جمله کاهش سهم دلار در ذخایر ارزی و رهایی از تاثیرات منفی تحریم‌های غرب، اقدام به افزایش ذخایر طلای خود کرده‌اند. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی مارکت واچ، خبر خوب برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی و فعالان بازار طلا این است که چین و روسیه به‌‌عنوان اولین و سومین تولیدکنندگان بزرگ طلای جهان، هنوز ذخایر زیادی طلای استخراج نشده در اختیار دارند. خبر بد نیز آن است که چین و روسیه که ششمین و هفتمین ذخایر جهانی طلا را در ذخایر بین‌المللی خود دارند، همچنان به خرید مقادیر هنگفتی طلا ادامه می‌دهند. پکن و مسکو تحت‌تاثیر عوامل مختلفی از جمله کاهش سهم دلار در ذخایر ارزی و مقابله با تحریم‌های غرب و همین طور کاهش خرید اوراق قرضه یورو، اقدام به افزایش سطح ذخایر طلای خود کرده‌اند. کاهش سهم دلار در ذخایر ارزی چین به یکی از اهداف راهبردی در سیاست‌های پولی پکن تبدیل شده است. چین قصد دارد طی سال‌های آینده یوآن خود را به یکی از ذخایر بین‌المللی ارزی تبدیل کند و برای دستیابی به این هدف به افزایش ذخایر طلا نیاز دارد. چین که از سال ۲۰۰۹ میلادی میزان ذخایر رسمی طلای خود را اعلام نکرده بود، این تابو را شکست و از اواسط سال گذشته اقدام به انتشار ذخایر رسمی طلا می‌کند. بانک مرکزی چین در ژوئن سال گذشته اعلام کرد که بیش از ۱۶۵۸ تن ذخایر طلا در اختیار دارد. آمریکا بیش از ۸۱۳۴ تن ذخایر طلا در اختیار دارد که بیش از ۴ برابر ذخایر فعلی چین است. میزان ذخایر رسمی طلای چین در تازه‌ترین آمارها ۱۸۰۸ تن اعلام شده است. روسیه نیز بیش از ۱۴۹۹ تن ذخایر طلا دارد. اگر چین بخواهد طی سال‌های آینده سیاست‌های پولی آمریکا را به چالش بکشد، این مساله مستلزم آن خواهد بود که پکن میزان ذخایر طلای خود را افزایش دهد.

روسیه نیز طی ماه‌های ژانویه تا ژوئن ۲۰۱۶ به طور متوسط هر ماه ۱۴ تن به ذخایر طلای خود افزوده است. البته ذخایر طلای روسیه ۳۰۰ تن کمتر از چین است. روسیه با کاهش درآمدهای نفتی و افت ارزش روبل روبه‌رو شده است. تحریم‌های غرب نیز فشار زیادی را بر اقتصاد روسیه وارد کرده است. شورای جهانی طلا اعلام کرده میزان ذخایر جهانی طلا طی سال گذشته بیش از ۷۰۲ تن افزایش داشته است. این رقم در سال ۲۰۱۴ با رشد ۱۷۶ تن روبه‌رو شده بود.