گروه بازار پول: نوزدهمین روز تیرماه از دو جهت برای بازار اهمیت داشت. اول اینکه نخستین روز هفته بود و معمولا روند قیمت اولین روز در تعیین انتظارات معامله‌گران بازار اثرگذار است. دوم اینکه شنبه ۱۹ تیر، اولین روز کاری بازار پس از ماه رمضان بود که در آن بسیاری از معامله‌گران در انتظار مشاهده جهت حرکت سکه و دلار بودند. نتیجه نوسانات دلار و سکه در نوزدهمین روز تیرماه، رشد جزئی شاخص ارزی و افزایش کانالی فلز گرانبهای داخلی بود. در اولین روز هفته، دلار دو نیمه متفاوت کاهشی و افزایشی را پشت‌سر گذاشت و نهایتا با قیمت ۳ هزار و ۴۹۰ تومان به‌کار خود پایان داد، بهایی که ۲ تومان بالاتر از قیمت بسته شده روز سه‌شنبه بود.

این افزایش در حالی رخ داد که پیش از شروع بازار انگاره‌های افزایشی و کاهشی متفاوتی میان معامله‌گران وجود داشت. برخی معامله‌گران تصور داشتند که پس از تعطیلات انتهای هفته گذشته، تقاضا از روز شنبه جاری وارد بازار شده و قیمت را تحریک خواهد کرد. برخلاف این دیدگاه، شماری دیگر از معامله‌گران اعتقاد داشتند که ادامه حضور بازارساز از نوسانات افزایشی جلوگیری خواهد کرد. روز شنبه، بازار در مقطع ابتدایی روز با انتظارات کاهشی حرکت کرد، حال آنکه در نیمه دوم روز با «افزایشی‌ها» همراه شد. در نهایت، نتیجه تست بازار توسط معامله‌گران در روز شنبه افزایش جزئی قیمت دلار بود، هرچند که نشانه‌ای وجود نداشت که این مسیر افزایشی در روزهای آینده ادامه پیدا کند. همسو با رشد قیمت دلار در روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی ۱۶ هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به بهای یک میلیون و ۱۱۶ هزار تومان رسید. صعود اونس در بازارهای جهانی و ثبت قیمت هزار و ۳۶۵ دلار مهم‌ترین عاملی بود که سکه را با جهش کانالی مواجه کرد. رشد اولین روز هفته موجب شد که سومین شنبه افزایشی متوالی سکه رقم بخورد. سکه، شنبه دو هفته پیش افزایش ۳۳ هزار تومانی و هفته گذشته رشد ۱۷ هزار تومانی را تجربه کرده بود.

رفت و برگشت دلار

در اولین روز هفته، قیمت دلار در ابتدای روز در مسیر کاهشی قرار گرفت و تا میانه محدوده ۳ هزار و ۴۷۰ تومان پایین رفت؛ برقراری موازنه معکوس میان اونس و دلار، کاهش نرخ حواله درهم و تداوم حضور بازارساز از جمله عواملی بودند که قیمت دلار را پایین بردند. به گفته فعالان، افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی موجب شد که برخی از سکه‌بازان در ابتدای روز شنبه برای تنظیم بازار خود اقدام به فروش دلار کنند. با این حال، از میانه‌های روز و با ورود دلار به محدوده ۳ هزار و ۴۷۰ تومان، خریدهای ارزی در بازار بالا رفت و قیمت به محدوده ۳ هزار و ۴۹۰ تومان بازگشت. البته در ساعات انتهای روز، قیمت‌های بالاتری برای دلار در بازار غیر رسمی ثبت شد. پیش از تعطیلات این تصور در میان برخی معامله‌گران وجود داشت که تقاضا به شکل محدودی از روز شنبه وارد بازار خواهد شد و قیمت را افزایشی خواهد کرد. این دیدگاه با روند قیمت دلار در بخش ابتدایی روز هماهنگ نبود. با این حال، از نیمه دوم روز، حرکت افزایشی شاخص ارزی از محدوده ۳ هزار و ۴۷۰ تومان و رسیدن به قیمت ۳ هزار و ۴۹۰ تومان نشانگر آن بود که میزان تقاضا در بازار چندان هم پایین نیست چراکه موجب رشد حدود ۲۰ تومانی دلار در نیمه دوم روز شده بود. این در حالی بود که معامله‌گران یاد شده انتظار ورود چنین حجم تقاضایی را نیز نداشتند. البته میزان ورود تقاضا متناسب با هر محدوده قیمتی متفاوت خواهد بود. روز شنبه، حجم تقاضا در محدوده ۳ هزار و ۴۷۰ تومان بالا بود، حال آنکه در محدوده ۳ هزار و ۴۹۰ تومان تقاضای چندانی در بازار وجود نداشت.

تست بازار پس‌از تعطیلات