گروه بازار پول: ظهر اولین روز تابستان برای عابران و کاسبان خیابان استانبول، داغ و پرحرارت بود تا خستگی، کم‌رمقی و گیجی در چهره حاضران نمایان باشد. اگر وضعیت عابران و کاسبان را با فضای بازار مقایسه کنیم، بیراه نیست که گفته شود بازار ارز نیز همان نشانه‌ها را داشت، گویی که گرمازدگی اهالی آن راسته به بازار نیز سرایت کرده بود. روز سه‌شنبه، نوسانات محدود بازار تا حد زیادی موجب خستگی معامله‌گران بازار شده بود. نتیجه نوسانات محدود روز سه‌شنبه، رشد ۵ تومانی دلار و رسیدن به قیمت ۳ هزار و ۴۶۵ تومانی بود. فضای خسته‌کننده بازار برای معامله‌گران سکه نیز نمایان بود. روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی دردامنه محدود یک میلیون و ۳۲ هزار تومان تا یک میلیون و ۳۴ هزار تومان نوسان کرد و نهایتا با هزار تومان کاهش روی قیمت یک میلیون و ۳۳ هزار تومان ایستاد. البته در ساعات غیررسمی بازار، سکه تحت‌تاثیر افت بیشتر اونس، کاهش بیشتری را تجربه کرد. به گفته فعالان، روز سه‌شنبه، بیشتر معامله‌گران سکه در انتظار آشکار شدن روند بهای اونس در آستانه برگزاری همه‌پرسی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا در روز پنج‌شنبه بودند.

همین موضوع موجب می‌شد که معامله‌گران تصویر روشنی از روند آینده قیمت نداشته باشند و گیجی و سردرگمی میان برخی معامله‌گران مشهود باشد. چنین احساسی در میان معامله‌گران ارزی نیز وجود داشت؛ چراکه در این بازار نیز تقریبا هیچ معامله‌گری تصویر روشنی از جهت قیمت نداشت و واگرایی تحلیلی در میان آنها به وضوح قابل مشاهده بود. یکی از عواملی که سردرگمی معامله‌گران ارزی را بالا می‌برد و در روند طبیعی بازار اختلال ایجاد می‌کرد، ورود عوامل بیرونی مانند خرید یا فروش‌های ارزی سکه‌بازان بود. روز سه‌شنبه، برخی سکه‌بازان برای حمایت از دارایی خود سعی کردند به میزان کمی وارد بازار ارز شوند تا قیمت سکه را مدیریت کنند.

دلیل این تحرک نزدیک شدن اونس به مرز هزار و ۲۸۰ دلار تا ساعت ۳ بعدازظهر روز سه‌شنبه بود. در کنار این عامل، در چهارمین روز هفته، افزایش نرخ حواله درهم نیز به‌عنوان یک عامل بیرونی دیگر، قیمت دلار را تحریک کرد. روز سه‌شنبه نرخ حواله درهم به میانه محدوده ۹۴۰ تومان رسید، هر چند که در برخی مقاطع قیمت ۹۴۶ تومان را نیز ثبت کرد. برخی فعالان، رشد نرخ حواله درهم را ناشی از کاهش عرضه ارز در این منطقه دانستند. نرخ حواله درهم به‌طور سنتی با قیمت دلار در بازار داخلی رابطه مستقیم دارد و افزایش یکی منجر به رشد دیگری می‌شود.

روز گذشته، شاخص بازار ارز نوسانات چندانی را تجربه نکرد و تمام تغییرات قیمت خود را در محدوده ۳ هزار و ۴۶۰ تومان به ثبت رساند. دلار معاملات خود را با قیمت ۳ هزار و ۴۶۱ تومان آغاز کرد که افزایشی جزئی یک تومانی نسبت به روز دوشنبه داشت.

در ادامه روز نیز این ارز تغییرات چندانی را تجربه نکرد و سرانجام در میانه محدوده ۳ هزار و ۴۶۰ تومان آرام گرفت. نوسانات محدود و فضای بی‌هیجان بازار، روز سه‌شنبه تا حد زیادی موجب خستگی و کم‌رمقی معامله‌گران ارزی شد. در کنار این، برخی معامله‌گران انتظار داشتند که قیمت در روزهای آینده تحت‌تاثیر ورود تقاضای جدید افزایشی شود، حال آنکه برخی دیگر همچنان اعتقاد داشتند که دلار توانایی رشد قیمت را ندارد، عاملی که سردرگمی بازار را نیز بالا برده بود. در مجموع همه این عوامل (خستگی، گیجی و کم‌رمقی) دست به دست هم دادند که در اولین روز تابستان نشانه‌های گرمازدگی در بازار احساس شود.

گرمازدگی در بازار ارز