گروه بازار پول: فلز زرد در سی امین روز ماه مه مماس با کانال ۱۱۰۰ دلاری قرار گرفت تا قیمت ۱۲۰۰ دلار دوباره تبدیل به مهم‌ترین مرز روانی طلا شود. اونس طلا که هفته گذشته روی قیمت ۱۲۱۳ دلار ایستاده بود،‌ صبح دوشنبه تا بهای ۱۲۰۰ دلار سقوط کرد، گرچه با برخورد به این سطح حمایتی و افزایش خریدها رو به رشد گذاشت. قیمتی که تا ساعت ۷ عصر به وقت تهران برای اونس ثبت شد، ۱۲۰۸ دلار بود، اما هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی نخستین روز کاری هفته رقم خورده باشد. اونس صبح دوشنبه پیرامون کف ۵/ ۳ ماهه نوسان می‌کرد. امروز آخرین روز از پنجمین ماه میلادی است تا روزهای نخست ماه ژوئن نیز در ادامه هفته مورد توجه باشد. در میانه ششمین ماه میلادی، کمیته بازار آزاد فدرال رزرو نشست مهمی برگزار خواهد کرد که احتمال افزایش نرخ‌های بهره در آن، باعث تقویت دلار و تضعیف طلا شده است، اما پیش از آن نشست، در همین هفته نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا است که دیده‌بانی خواهد شد. همچنین گزارش دولت آمریکا از بازار کار این کشور در روز جمعه بسیار مهم خواهد بود.

شروع بد

افت صبح دوشنبه و نزدیک شدن اونس به مرز کانال پایین‌تر ناشی از ادامه قدرت‌نمایی دلار بود. ادامه تقویت دلار با توجه به سخنرانی هفته گذشته رئیس فدرال رزرو عجیب نبود. جنت یلن اخیرا گفت که اگر احیای اقتصاد آمریکا با همین شتاب ادامه داشته باشد، ماه‌های آینده زمان خوبی برای افزایش نرخ بهره وجوه فدرال خواهد بود. با افزایش احتمال انقباضی‌تر شدن سیاست پولی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، شاخص دلار به مرز ۹۶ واحد نزدیک شده است. رشد ارزش دلار بهای نفت خام را نیز تحت فشار گذاشته تا طلا به‌طور غیرمستقیم از افت کالای رهبر بازار کالاهای پایه نیز متضرر شود. اونس طلا در حالی صبح دوشنبه کار خود را با افت آغاز کرد که سرمایه‌گذاران خرد به رشد قیمت فلز زرد در هفته کاری جاری امیدوارند. البته کارشناسان حرفه‌ای نظر دیگری دارند. در تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو از مخاطبان ۷۹۰ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان ۴۹۹ نفر معادل ۵۱ درصد، افزایش و ۲۷۸ نفر معادل ۳۵ درصد پاسخ‌دهندگان، کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. ۱۱۲ نفر معادل ۱۴ درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند‌. اما در نظرسنجی از کارشناسان ۲۰ تحلیلگر شرکت کرده‌اند که از این میان ۹ نفر معادل ۴۵ درصد، کاهش و ۷ نفر معادل ۳۵ درصد، افزایش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند، ۴ نفر معادل ۲۰ درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

روند کوتاه‌مدت

با آنکه اونس طلا روز گذشته در برابر افت به کانال پایین‌تر مقاومت کرد- دست کم تا زمان نوشته شدن این گزارش- برخی از کارشناسان آزمایش سطح حمایتی ۱۱۹۰ دلار را در کوتاه‌مدت دور از ذهن نمی‌دانند. صبح دوشنبه تازه‌ترین تحلیل فنی «اف ایکس استریت» نشان می‌داد که قیمت جهانی هر اونس طلا در کوتاه‌مدت بین ۱۱۹۰ تا ۱۲۱۷ دلار در نوسان خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از این پایگاه اینترنتی، صبح دیروز اعلام شد سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت ۱۲۱۰ دلار است و اگر این سطح شکسته شود، قیمت طلا تا ۱۲۱۷ دلار افزایش می‌یابد. همچنین گفته شد که سطح حمایتی قیمت طلا هم در شرایط کنونی ۱۲۰۰ دلار است و اگر این سطح شکسته شود، قیمت طلا تا ۱۱۹۰ دلار کاهش خواهد یافت. دوشنبه تحلیلگران موسسه مالی «یو بی اس» نیز اعلام کردند که احتمال کاهش بیشتر قیمت طلا در روزهای آینده وجود دارد و قیمت ۱۲۰۰ دلار در هر اونس سطح روانی تعیین‌کننده‌ای برای تحولات بازار خواهد بود. این تحلیلگران تاکید کردند که در صورت ادامه روند نزولی قیمت طلا در روزهای آینده فرصت مناسبی برای خرید فراهم خواهد شد و سرمایه‌گذاران بین‌المللی می‌توانند بار دیگر برای خرید و سرمایه‌گذاری در بازار طلا اقدام کنند. تحلیلگران موسسه یو‌بی‌اس می‌افزایند: «در شرایط کنونی قابل درک است که بسیاری از سرمایه‌گذاران بین‌المللی تمایلی برای خرید و سرمایه‌گذاری در بازار طلا ندارند و منتظر کاهش بیشتر قیمت جهانی طلا هستند.» قیمت جهانی طلا در سه ماه نخست امسال بیش از ۱۶ درصد افزایش یافت و بهترین عملکرد خود را در ۳۰ سال اخیر تجربه کرد، اما بعد با تعدیل روند روبه‌رو شد.