دنیای اقتصاد: براساس گزارش بانک مرکزی از گروه‌های خرده‌فروشی، قیمت اکثر مواد خوراکی در هفته جاری کاهش یافته‌اند.بانک مرکزی در گزارش خود که به‌طور هفتگی از متوسط قیمت خرده فروشی برخی مواد خوراکی در تهران منتشر می‌کند، ۱۱ گروه اصلی این خوراکی‌ها را مورد سنجش قرار می‌دهد. بررسی بانک مرکزی از این ۱۱ گروه که از اصلی‌ترین اقلام مصرفی خانوارها محسوب می‌شود، نشان می‌دهد که در هفته مورد بررسی (فاصله هفت روزه تا ۲۴ اردیبهشت) قیمت ۹ گروه اصلی روندی کاهشی یا ثابت داشته‌اند؛ به این معنا که این گروه‌ها نسبت به هفته قبلی خود یا تغییر نکرده و تورم آنها صفر بوده است یا اینکه منفی بوده‌اند. گروه‌های خوراکی اصلی‌ که در گزارش مذکور تورم منفی داشته‌اند شامل تخم‌مرغ، میوه‌ها و سبزی‌های تازه، گوشت قرمز و گوشت مرغ می‌شوند و همچنین قیمت گروه‌های لبنیات، برنج و چای نیز بدون تغییر نسبت به هفته قبلی خود مانده‌اند.

بیشترین کاهش قیمت در سبزی‌های تازه

این گزارش نشان می‌دهد که در هفته جاری بیشترین کاهش قیمت مربوط به گروه سبزی‌های تازه بوده است. این گروه خوراکی شامل اقلامی مانند خیار، گوجه‌فرنگی، بادنجان، کدو سبز، سیب‌زمینی، لوبیا سبز، پیاز و سبزی‌های برگی است که مطابق محاسبات بانک مرکزی همه آنها به‌طور متوسط منفی ۴/ ۸ درصد کاهش قیمت نسبت به هفته قبلی داشته‌اند. با توجه به درصدهای جداگانه هرکدام از محصولات این گروه که گوجه‌فرنگی منفی ۲/ ۱۸ درصد، بادنجان منفی ۱/ ۱۶ درصد و کدو سبز منفی ۲/ ۱۵ درصد پایین آمده است، این گروه اصلی خرده‌فروشی بیشترین تاثیرش در این روند کاهشی را از این ۳ قلم سبزی گرفته است.کاهش قیمت این گروه خوراکی را شاید بتوان به حساب اینکه از محصولات فصلی محسوب و در این زمان با برداشت‌های کشت‌کاران همراه می‌شوند، مرتبط کرد اما آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که قیمت این گروه در بازه زمانی ماهانه و حتی سالانه خود هم منفی بوده است.

براساس این گزارش، تورم ماهانه سبزی‌های تازه که شاخص قیمت هفته جاری را با هفته مشابه ماه قبل (هفته منتهی به ۲۴ فروردین) نشان می‌دهد، به مقدار منفی ۲/ ۱۷ درصد کاهش یافته است. همچنین تورم سالانه این گروه که مطابق همین فرمول ماهانه ولی در فاصله زمانی سالانه (هفته مشابه سال قبل) را نشان می‌دهد، منفی ۷/ ۸ درصد نزول داشته است.

کاهش حدود 20 درصدی قیمت گوشت مرغ

متعاقب گروه خوراکی سبزی‌های تازه دو گروه گوشت مرغ و میوه‌های تازه در رتبه‌های بعدی بیشترین کاهش قیمت قرار گرفته‌اند. بر اساس گزارش بانک مرکزی، گروه گوشت مرغ منفی ۷/ ۴ درصد کاهش قیمت را در هفته جاری نسبت به هفته قبل تجربه کرده است.این گروه هرچند که تورم ماهانه ۹/ ۱ درصدی داشته اما در یک سال گذشته منفی ۹/ ۱۹ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است.گوشت مرغ در سطح شهر در این هفته با قیمت ۵هزار و ۳۰۷ تومان عرضه می‌شود در حالی که هفته قبل این قلم خوراکی به قیمت ۵ هزار و ۵۷۱ تومان به فروش می‌رفت. ماه قبل این محصول به قیمت ۵ هزار و ۲۰۸ تومان در شهر تهران عرضه می‌شد.

سقوط قیمت طالبی

میوه‌های تازه نیز که در محاسبات بانک مرکزی ۹ گونه میوه (سیب قرمز لبنانی، سیب زرد لبنانی، پرتقال درجه یک، لیمو شیرین، هلو، طالبی، هندوانه، موز و کیوی) را شامل می‌شود، با کاهش قیمت متوسط منفی ۱/ ۴ درصدی در این هفته روبه‌رو شده است. در این گروه دو میوه طالبی با تورم منفی ۷/ ۲۱ درصد و هندوانه منفی ۴/ ۱۷ درصد بیشترین کاهش قیمت هفتگی را داشته‌اند.

نکته قابل ملاحظه در قیمت این میوه‌ها این است که طالبی نسبت به کل مجموعه این ۱۱ گروه اصلی اقلام خوراکی با افت قیمت بیشتری روبه‌رو شده است. این میوه نه تنها در این هفته تورم منفی ۷/ ۲۱ درصدی داشته است بلکه نسبت به هفته مشابه ماه قبل (تورم ماهانه) منفی ۸/ ۵۵ درصد سقوط قیمتی را تجربه کرده است.از طرفی این میوه نسبت به هفته مشابه سال گذشته نیز منفی ۸/ ۳۳ درصد افت کرده است.با اینکه در همین هفته ماه گذشته (هفته منتهی به ۲۴ فروردین) قیمت طالبی در سطح شهر ۵ هزار و ۶۶۳ تومان به فروش می‌رفت اما در هفته جاری به حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. این میوه هفته گذشته ۳ هزار و ۱۹۷ تومان بود.هندوانه نیز تقریبا همین اتفاق را تجربه کرده است.این میوه کاهش قیمتی هفتگی منفی ۴/ ۱۷ درصد، ماهانه ۵/ ۴۱ درصد و سالانه منفی ۳/ ۴۰ درصدی را از سرگذرانده است.

افزایش قیمت‌های ناچیز

بر اساس گزارش بانک مرکزی از اقلام خرده‌فروشی این هفته تنها ۲ گروه حبوب و روغن نباتی رشد قیمتی هفتگی داشته‌اند که آن هم در مقادیر بسیار ناچیزی رخ داده است.گروه خوراکی حبوب در هفته منتهی به ۲۴ اردیبهشت در مقایسه با هفته قبلی خود ۳/ ۱ درصد رشد قیمتی داشته است و گروه روغن نباتی نیز به مقدار ۱/ ۰ درصد رشد قیمتی را تجربه کرده است.از طرفی براساس این گزارش ۳ گروه چای، برنج و لبنیات نیز در این هفته نسبت به هفته قبلی هیچ گونه تغییری نداشته و تورم آنها معادل صفر درصد بوده است.