روزنامه «دنیای اقتصاد» دوره آموزشی «روش‌های تامین مالی از طریق صندوق توسعه ملی» در تاریخ ۲۹اردیبهشت‌ برگزار می‌کند. تامین مالی پروژه‌ها از طریق صندوق توسعه ملی حتی بعد از برجام و رفع تحریم‌ها هم می‌تواند ارزان‌ترین و سریع‌ترین نوع تامین مالی باشد؛ چراکه فرآیند تامین مالی در داخل کشور انجام می‌پذیرد و نیاز به هماهنگی‌های بین‌المللی ندارد.

در هر دو نوع تسهیلات داخلی و خارجی نیاز به ارزیابی و اخذ ضمانت توسط بانک ایرانی وجود دارد و عملا از این نظر کاملا مشابه هستند، به‌علاوه اینکه در فرآیند تامین مالی خارجی نیاز به تایید مجدد بانک مرکزی هم هست. از طرفی نرخ ریسک‌های بالای کشور خصوصا در بخش خصوصی، هزینه تامین مالی و سود طرح را بالاتر از نرخ مصوب صندوق توسعه ملی می‌برد.

قابل توجه اینکه در بسیاری از مناطق با توجه به محرومیت و نوع صنعت، نرخ تسهیلات صندوق از تخفیف برخوردار است که این تخفیف‌ها در محاسبه بهره سالانه لحاظ می‌شوند و براساس نوع صنعت و منطقه متفاوت هستند. در سرمایه‌گذاری‌های بالا در محاسبات کلان پروژه رقم تخفیف قابل توجه می‌شود.

اما گرفتن تسهیلات از صندوق توسعه ملی پیش‌شرط‌های اولیه‌ای دارد که سرمایه‌گذاران از آغاز برنامه‌ریزی باید در نظر بگیرند. در صورت لحاظ کردن این پیش‌شرط‌های صندوق توسعه ملی و برنامه‌ریزی تامین هزینه‌ها می‌توان از منابع مالی سرمایه‌گذار و صندوق به صورت بهینه استفاده کرد.

تعریف و انتخاب موضوع پروژه سرمایه‌گذاری، تهیه طرح توجیهی فنی و اقتصادی بانک پذیر، روند پذیرش طرح در سیستم بانکی و صندوق توسعه ملی از جمله مواردی هستند که باید به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرند. به این منظور به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود در مرحله برنامه‌ریزی یک پروژه بخش تامین مالی را جدی گرفته و اطلاعات خود را در این خصوص تکمیل کنند. علاقه‌مندان و متقاضیان به شرکت در این دوره آموزشی می‌توانند با شماره تلفن‌های ۸۷۷۶۲۴۱۱ و ۸۷۷۶۲۴۱۶ تماس حاصل یا برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام به سایت واحد آموزش به آدرس tc.den.ir مراجعه کنند.