گروه بازار پول: سکه و دلار آخرین هفته ماه اردیبهشت را با کاهش قیمت آغاز کردند. روز شنبه، دلار با ۵ تومان کاهش به قیمت ۳ هزار و ۴۴۲ تومان و سکه با ۴ هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و ۲۶ هزار تومان رسید.به گفته فعالان، روز شنبه عامل افزایشی خاصی در بازار ارز وجود نداشت تا معامله‌گران در خرید احتیاط بیشتری کنند. از آن سو،‌ در بازار موازی، انتظارات کاهشی معامله‌گران سکه به‌دلیل فاصله‌گیری اونس از مرز هزار و ۳۰۰ دلار‌ کمی بالا رفته بود، هر چند که همچنان چاشنی احتیاط در معاملات وجود داشت.

گرفتاری دلار

روز شنبه، دلار نتوانست از مرز ۳ هزار و ۴۵۰ تومان عبور کند و معاملات خود را زیر این مرز انجام داد. در اولین روز هفته، شاخص ارزی معاملات خود را با قیمت ۳ هزار و ۴۴۷ تومان آغاز کرد که تفاوتی نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه نداشت. در ادامه روز، دلار تا ساعت ۲ بعدازظهر در بازه محدود ۳ هزار و ۴۴۲ تومان تا ۳ هزار و ۴۴۸ تومان نوسان کرد. در ادامه روز در مقطع کوتاهی دلار از حبس یاد شده خارج شد و به زیر محدوده ۳ هزار و ۴۴۰ تومان رفت، ولی نهایتا از کف قیمت روزانه بلند شد. قیمتی که تا ساعت ۳ بعدازظهر برای دلار ثبت شد، ۳ هزار و ۴۴۲ تومان بود که ۵ تومان کمتر از قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه بود.

غیاب عوامل افزایشی

روز شنبه، نیروی افزایشی خاصی در بازار وجود نداشت تا قیمت دلار در مسیر کاهشی قرار بگیرد. به گفته فعالان، در اولین روز هفته،‌ نرخ حواله درهم افزایش خاصی نداشت تا از این طریق علامت افزایشی خاصی به بازار داخلی نرسد. نرخ حواله درهم و دلار به‌طور سنتی با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و افزایش یکی به رشد دیگری منجر می‌شود. در واقع به‌دلیل میخکوب بودن نرخ درهم به دلار،‌ معامله‌گران سعی می‌کنند در صورت افزایش فاصله ارزش دلار در بازار داخلی نسبت به بازار امارات، از طریق تبدیل ارزها به یکدیگر کسب سود کنند.

از آن سو، روز شنبه، معامله‌گران سکه نیز وارد بازار دلار نشدند تا با خریدهای خود از قیمت سکه حمایت کنند. به گفته فعالان، انتظارات معامله‌گران سکه در ابتدای هفته جاری عمدتا کاهشی بود و همین موضوع موجب شد که اقدام به خرید دلار نکنند. حتی شنیده‌ها حاکی از آن بود که برخی معامله‌گران سکه تمایل بیشتری به فروش دلار داشتند؛‌ چراکه انتظار دارند بهای اونس در هفته جاری نیز افزایش خاصی را تجربه نکند. به این ترتیب، آنها سعی کرده اند با فروش دلار به استقبال کاهش قیمت‌ها بروند. در کنار دو عامل یاد شده، روز شنبه ارزش دلار در بازار داخلی اختلاف چندانی با بازارهای کشورهای همسایه نداشت، عاملی که موجب می‌شد ارزی از بازار ایران به سوی این مناطق (مانند سلیمانیه عراق یا هرات افغانستان) سرازیر نشود.

به گفته فعالان، ‌غیاب عوامل افزایشی موجب شد که برخی معامله‌گران ارزی ترجیح دهند در موقعیت فروش قرار بگیرند، عاملی که موجب شد روز شنبه قیمت دلار در مقاطعی تا زیر ۳ هزار و ۴۴۰ تومان پایین بیاید. البته در اولین روز هفته، بخش زیادی از معامله‌گران ارزی نیز ترجیح دادند که معامله خاصی را انجام دهند. درواقع آنها بیشتر در فاز احتیاطی قرار گرفته بودند و تصمیم داشتند تا آشکار شدن جهت بازار حالت انتظار خود را حفظ کنند.

فاز کاهشی سکه و دلار