گروه بازار پول: اونس در هفته گذشته 4 دلار افت قیمت را تجربه کرد تا قدرت معامله‌گران افزایشی بازار جهان طلا کمرنگ شده باشد، با این همه نباید فراموش کرد که اونس با وجود تمام فشارها به مرز 1200 نزدیک نشده است. اونس در 5 روز کاری گذشته 3/ 0 درصد ارزش خود را از دست داد و به قیمت 1234 دلار رسید، اما جهش بهای این کالا از ابتدای سال 2016 تا نیمه آوریل به 3/ 16 درصد رسیده است. این وضعیت دو گانه، پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت را تحت‌تاثیر قرار داده است. در حالی که معامله‌گران خرد به رشد دوباره طلا در هفته کاری جدید امیدوارند، کارشناسان حرفه‌ای انتظار افت بیشتر قیمت‌ها را دارند. در این میان توجه‌ها به نقره نیز که جهش خود از ابتدای سال میلادی را به 6/ 17 درصد رسانده، بیشتر شده است.

در حالی که بازارهای عمده جهانی طلا از فردا دوشنبه هفته جدید کاری خود را آغاز می‌کنند، مرور روزهای هفته گذشته مفید به‌نظر می‌رسد. اونس هفته کاری گذشته را با جهشی ۲۰ دلاری آغاز کرد تا قیمت نهایی دوشنبه ۱۲۵۸ دلار باشد. این جهش عمدتا ناشی از افت قابل توجه بهای دلار بود. شاخص دلار در این روز به مرز ۹۳ واحد نزدیک شد. همزمان بهای نفت خام نیز با وجود نوسان‌ها تا پایان روز با رشد روبه‌رو شد. این روند باعث شد هم طلا و هم نقره به بالاترین قیمت خود در ۳ هفته پیش از آن برسند. در اولین روز کاری هفته، بازارهای سهام وضعیت یکپارچه‌ای نداشتند. روز سه‌شنبه روز ثبات نسبی بود. اونس در این روز با تنها ۲ دلار افت به قیمت ۱۲۵۶ دلار رسید. اونس روز سه‌شنبه تا قیمت ۱۲۶۳ دلار هم بالا رفت که بالاترین قیمت در ۳ هفته گذشته بود، اما با تغییر روند شاخص دلار، اونس هم از اوج روزانه پایین آمد. همزمان نقره هم در مقطعی به بالاترین قیمت در ۵/ ۵ ماه گذشته رسید. دلار روز سه‌شنبه را مانند بسیاری از روزهای قبل از آن با کاهش ارزش آغاز کرد، اما با نزدیک شدن شاخص به ۹۳ واحد، روند آن تغییر مسیر داد. دلار قبل از تغییر مسیر روز سه‌شنبه، به کف ۸ ماهه رسیده بود. روز سه‌شنبه بهای نفت هم تقویت شد و به ضرر نکردن بیشتر طلا کمک کرد. بازارهای بورس جهان در این روز مانند روز دوشنبه وضعیت یکپارچه‌ای نداشتند.

روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه روزهای بدی برای طلا بود. بهای اونس در هر دو روز ۱۴ دلار سقوط کرد. قیمت نهایی اونس در روز چهارشنبه ۱۲۴۲ دلار بود. سقوط روز چهارشنبه عمدتا ناشی از سودگیری معامله‌گران بود. عقب‌نشینی اصلاحی نیز در شکل گرفتن این روند موثر بود، همچنین باید به افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام در این روز اشاره کرد. همزمان عوامل خارجی نیز به ضرر طلا عمل کردند. چهارشنبه شاخص دلار با جهش روبه‌رو شد و بهای نفت خام کاهش پیدا کرد. آنچه در سومین روز کاری هفته باعث افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام شد، انتشار داده‌های خوب از اقتصاد چین بود. سقوط روز پنج‌شنبه نیز که قیمت را به ۱۲۲۸ دلار رساند عمدتا ناشی از فروش فنی در بازار بود. در این روز از قدرت افزایشی‌های بازار کاسته شد، اما با توجه به مسیری که اونس تا این مقطع از سال ۲۰۱۶ پیموده، بعید است که افزایشی‌ها به طور کامل قدرت خود را از دست داده باشند.

ادامه رشد دلار در روز پنج‌شنبه فشار بیشتری روی طلا ایجاد کرد تا ادامه ریسک‌پذیری در بازارهای سهام هم اثر مضاعفی داشته باشد. اونس صبح جمعه را با نوسان پیرامون مرز ۱۲۳۰ دلار آغاز کرد اما ازمیانه روز به نوسان در میانه همین محدوده رو آورد. روز جمعه هم مهم‌ترین عوامل اثر گذار بر بازار روند شاخص دلار و شاخص‌های سهام بودند. شاخص دلار در هفته گذشته با ۵/ ۰درصد رشد روبه‌رو شد. این برای نخستین بار در ۳ هفته اخیر بوده است که شاخص ارزش دلار با افزایش همراه شد تا نخستین هفته کاهشی طلا در سه هفته گذشته هم رقم بخورد. معامله‌گران بورس نیز همچنان نگران هستند، اما نسبت به فصل اول سال در موقعیتی آرام‌تر به سر می‌برند.

طلا کمی کمرنگ شد