مقاومت طلا بر سکوی جهانی
گروه بازار پول: طلای جهانی در حالی به رشد خود ادامه می‌دهد که تداوم احیای اقتصاد ایالات‌متحده، انقباضی‌تر شدن سیاست پولی فدرال رزرو را محتمل نگه داشته و همچنین بخش عمده‌ای از ضرر دو ماه گذشته بازارهای سهام جبران شده است. در حالی که نزدیک شدن بهای نفت خام به مرز 40 دلار آرامش نسبی را به بورس‌های جهانی بازگردانده، دلار به‌دلیل انتشار داده‌های خوب از بزرگ‌ترین اقتصاد جهان همچنان شاهد تقویت است. اما نه آرامش بازارهای سهام و نه رشد دلار، اونس را از اوج 13 ماهه خود پایین نیاورده است. طلا در سال جاری میلادی بهترین عملکرد را در میان تمام سرمایه‌ها داشته است، با این همه در روزهای آینده، جدی شدن افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا می‌تواند دوباره طلا را تحت فشار قرار دهد.

فلز زرد هفته دوم ماه سوم سال ۲۰۱۶ را نیز با رشد آغاز کرد. هر اونس فلز زرد که هفته گذشته با ۳ درصد رشد به قیمت ۱۲۵۹ دلار رسیده بود، صبح روز گذشته به سوی مرز ۱۲۷۰ دلار حرکت کرد تا در اوج یک سال و یک ماهه خود بماند. تا ساعت ۷ شب دوشنبه، قیمت ۱۲۶۹ دلار برای اونس ثبت شد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی اولین روز کاری بازارهای جهانی در هفته رقم خورده باشد. طلا در حالی صبح دوشنبه را با رشد قیمت آغاز کرد که اقتصاد آمریکا روز جمعه داده‌های بسیار خوبی منتشر کرد. وزارت کار ایالات‌متحده روز جمعه اعلام کرد که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه فوریه ۲۴۲ هزار شغل ایجاد کرده است. این در حالی بود که پیش‌بینی‌ها از رقم ۲۰۰ هزار صحبت کرده بودند. چنین داده‌های خوبی احتمال افزایش نرخ بهره وجوه فدرال را در آمریکا بالا می‌برند، با این همه، طلا صبح دوشنبه اعتنایی به این وضعیت نکرد. البته ادامه رشد طلا با توجه به دو عامل عجیب نیست؛ اول اینکه نگرانی‌های اقتصادی در جهان ادامه دارند و دوم اینکه رشد قابل توجه قیمت‌ها از ابتدای سال جدید میلادی، خریداران فنی را در بازار فعال کرده است. اونس طلا تا پایان هفته اول ماه مارس، شاهد جهش بیش از ۱۸ درصدی ارزش خود بوده است.


حرکات معکوس بورسی

یکی از عواملی که صبح دوشنبه به رشد طلا کمک کرد، افت بازارهای سهام اروپا بود. این در حالی بود که بازارهای سهام آسیا به اوج دو ماهه خود رسیده بودند. البته قیمت طلا حتی در ساعات رشد بورس‌های آسیایی هم با افت روبه‌رو نشد. رشد بازارهای سهام آسیا در روز دوشنبه تحت‌تاثیر آمار اقتصادی مثبت آمریکا، بهبود قیمت نفت و سایر کالاها بود. بازارهای آسیایی در واقع به روند رشد هفته گذشته خود ادامه دادند و به بالاترین سطح در دو ماه گذشته صعود کردند. به گزارش «ایسنا» شاخص ام اس سی‌ای بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه به‌جز ژاپن 6/ 0 درصد رشد کرد و اکنون حدود 80 درصد از ضرری که از ابتدای سال 2016 داشت را جبران کرده است. شاخص نیکی 225 ژاپن با نگرانی نسبت به قوی شدن ارزش ین و اقدام معامله‌گران در سودبری، 4/ 0 درصد افت کرد. پس از اینکه لی کی‌کیانگ، نخست‌وزیر چین از طرح اقتصادی پنج‌ساله‌ای رونمایی کرد که رشد اقتصادی 5/ 6 تا 7 درصدی و افزایش اندک کسری مالی به سه درصد تولید ناخالص داخلی در سال جاری میلادی را هدف‌گذاری کرده است، بازارهای چینی اندکی افزایش یافتند. به گفته نائوکی تاشیرو، رئیس شرکت «تی اس چاینا ریسرچ»، سرمایه‌گذاران چینی به هیچ وجه منتظر اعلام تدابیر محرک مالی بیشتری نبودند از این رو بیانیه نخست‌وزیر چین باعث ناامیدی بازار نشد. شاخص شانگهای کامپوزیت پس از ثبت بزرگ‌ترین رشد هفتگی در سه ماه گذشته، 5/ 0 درصد رشد کرد. این شاخص به‌دلیل نگرانی‌ها درباره ضعیف‌تر شدن ارزش یوآن و تاثیر آن بر خروج سرمایه از ابتدای امسال تاکنون حدود 18درصد از ارزش خود را از دست داده است. شاخص هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ 1/ 0 درصد دچار نزول شد. شاخص اس‌اند‌پی / ای‌اس ایکس 200 استرالیا یک درصد جهش کرد و کسپی کره جنوبی 2/ 0درصد رشد کرد. شرکت‌های انرژی با ادامه بهبود قیمت نفت یکی از بزرگ‌ترین برندگان معاملات روز جاری بودند. رهبران چین در هفته‌های اخیر تلاش کرده‌اند با دادن این پیام که مقامات چینی همچنان ابزارهای لازم برای حفظ رونق اقتصادی و جلوگیری از کندی بیشتر نرخ رشد آن را در اختیار دارند، التهاب بازارهای جهانی را آرام کنند، اما بورس‌های اروپایی نتوانستند روند همتایان آسیایی خود را ادامه دهند. به گزارش رویترز، شاخص یوروفرست 300 که روز جمعه 7/ 0 درصد رشد کرده بود، روز دوشنبه 6/ 0 درصد افت کرد، اما این از اول سال 2016 رشد 7 درصدی را تجربه کرده است. شاخص فوتسی 100 بریتانیا هم دوشنبه 6/ 0 درصد افت کرد.


خیز دلار

بازارهای جهانی ارز نیز روز دوشنبه تحولات مهمی را تجربه کردند. دلار ایالات‌متحده در برابر تقریبا تمام ارزهای عمده جهانی رشد کرد، اما در برابر ین ناتوان ماند. رشد دلار به‌دلیل تغییر دوباره احساس‌ها درباره زمان افزایش دوباره نرخ‌های بهره در آمریکا بود. بانک مرکزی آمریکا در دسامبر ۲۰۱۵ برای اولین بار در حدود ۱۰ سال گذشته، نرخ بهره وجوه فدرال را افزایش داد اما نوسان‌های شدید بازارهای سهام در سال ۲۰۱۶ و همچنین تخریب نسبی چشم‌انداز رشد چین، این تصور را به وجود آورد که فدرال رزرو برای افزایش بعدی نرخ بهره به شدت محتاط خواهد بود. این تصور هنوز هم وجود دارد، اما داده‌های خوب از اقتصاد آمریکا آن را تعدیل کرده است. اکنون با توجه به ادامه احیای قوی بازار کار برخی معتقدند که افزایش نرخ بهره در سال جاری میلادی محتمل است. چنین افزایشی به نفع دلار و به ضرر طلا خواهد بود. اما جالب اینجا است که دوشنبه اونس حتی در برابر رشد شاخص دلار هم مقاومت کرد. آنچه این مقاومت را ممکن کرد، ادامه خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن بود. البته شاخص دلار هم دوشنبه دست کم تا زمان نوشته شدن این گزارش به ۹۸ واحد نرسید.


جهش ین، افت یورو

روز دوشنبه خبر رسید که بانک مرکزی ژاپن پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی و تورم را در سال آینده مالی کاهش داده است. این نشانه ادامه به چالش کشیده شدن این اقتصاد است،‌ اما از آنجا که ین از مطمئن‌ترین پناهگاه‌های سرمایه است، پول ژاپن روز دوشنبه با رشد روبه‌رو شد. بانک مرکزی ژاپن در ماه ژانویه نرخ‌های بهره را منفی کرد، اما نتوانست از افت بازارهای سهام و رشد ین جلوگیری کند. این کشور پس از دو دهه، همچنان در رکود به سر می‌برد. همزمان، قوی شدن این تصور که بانک مرکزی اروپا هم چاره‌ای جز تشدید تسهیل کمی ندارد، یورو را ضعیف کرد. بانک مرکزی اروپا،‌ پنج‌شنبه نشستی برگزار می‌کند که انتظار می‌رود طی آن، افزایش سیاست‌های انبساطی تصویب شود. نگرانی درباره اقتصاد ژاپن، چین و اروپا از جمله نگرانی‌هایی هستند که می‌توانند روند رشد اونس را حفظ کنند، اما رشد بهای نفت که روز دوشنبه به مرز 40 دلار نزدیک شد، می‌تواند باعث آرامش بازارهای سهام و در نتیجه افت ارزش طلا شود.