گروه بازار پول: با آنکه فلز زرد در آخرین هفته کاری کامل ماه فوریه بخشی از ارزش خود را از دست داد، خوش‌بینی در بازار طلا ادامه دارد. نظرسنجی‌های دوقلوی کیتکو نشان می‌دهند این سرمایه‌گذاران خرد و کارشناسان حرفه‌ای در این خوش‌بینی، سهیم هستند. این خوش‌بینی عجیب نیست؛ چراکه ژانویه بهترین ماه طلا در یک سال گذشته و فوریه بهترین فوریه تاریخ طلا بوده است. امروز دوشنبه آخرین روز ماه مارس است و اونس طلا تا این مقطع از سال جدید میلادی بیش از 15 درصد جهش داشته است.

اونس طلا هفته گذشته را تحت فشار به پایان برد؛ چراکه روز جمعه میزان رشد اعلام شده آمریکا در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۵ بهتر از انتظار بود. با این همه اونس روی قیمت ۱۲۲۲ دلار ایستاد تا همچنان فاصله زیادی با مرز روانی ۱۲۰۰ دلار داشته باشد. به این ترتیب، در آخرین نظرسنجی کیتکو از مخاطبان، ۱۴۲۸ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان ۱۱۱۱ نفر معادل ۷۸ درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و ۲۱۲ نفر معادل ۱۵ درصد، کاهش قیمت‌ها را در هفته جدید کاری پیش‌بینی کرده‌اند. ۱۰۵ نفر معادل ۷ درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. از سوی دیگر از میان ۱۸ کارشناس حرفه‌ای که به کیتکو پاسخ داده‌اند هم ۱۰ نفر معادل ۵۶درصد، افزایش و ۵ نفر معادل ۲۸ درصد کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند.

۳کارشناس معادل ۱۶درصد هم خنثی بوده‌اند. با آنکه خوش‌بینی در بازار ادامه دارد، از شتاب آن تا حدی کاسته شده است. دارین‌نیوسام، تحلیلگر فنی ارشد موسسه «تلونت‌دی‌تی‌ان» می‌گوید به طرز «محتاطانه ای» خوش‌بین است که طلا هنوز برای رشد بیشتر از آنچه در دو ماه گذشته تجربه کرده، فضا دارد: «از نظر فنی، پول در حال بازگشت به بازار است و روند رو به رشد درازمدتی دیده می‌شود.» با این حال او می‌افزاید تقویت دلار به دلیل داده‌های خوب اقتصادی می‌تواند ترمز رشد طلا را بکشد: «ایالات‌متحده همچنان بهترین اقتصاد در میان اقتصادهای بد است و این امر دلار آمریکا را تقویت می‌کند. اگر دلار به رشد هفته گذشته خود پایان دهد، رشد طلا دشوار خواهد شد.» آدریان دی، رئیس موسسه «مدیریت دارایی آدریان دی» می‌گوید در این هفته انتظار رشد طلا را دارد: «طلا در سال ۲۰۱۶ بهترین عملکرد را در میان دارایی‌های مختلف داشته است.

البته مطمئنا نمی‌توان به ادامه رشد طلا تا همیشه امید داشت. طلا احتمالا در ماه مارس عقب‌نشینی خواهد کرد.» به لحاظ تاریخی، قیمت طلا و ارزش سهام‌های شرکت‌های استخراج طلا پس از کنفرانس «مجمع کان جویان و توسعه‌دهندگان کانادا» (PDAC) که اوایل مارس برگزار می‌شود، افت می‌کند. به این رویداد، نفرین PDAC می‌گویند. کالین چیزینسکی، تحلیلگر ارشد موسسه «سی ام سی مارکتس» می‌گوید:‌ «فکر می‌کنم ممکن است در مرحله پایانی معاملات از ترس باشیم و از آنجا که طلا با سرعت زیادی جهش کرده است، می‌توان انتظار کاهش دوباره قیمت‌ها را داشت. افزایش تورم آمریکا هم می‌تواند احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در نشست ماه مارس کمیته بازار آزاد فدرال رزرو را مطرح کند که می‌تواند فشار بر طلا را تجدید کند.» او هم البته اشاره می‌کند که افت کوتاه‌مدت طلا می‌تواند وقت خوبی برای خرید فلز زرد باشد؛ چراکه روند درازمدت احتمالا افزایشی خواهد بود.

خوش‌بینی به طلای ماه مارس

خوش‌بینی به طلای ماه مارس