گروه بازار پول: سال نو چینی برای بازارهای جهانی سهام خوش‌یمن نبود اما طلا را پرواز داد. تقاضای کمتر از انتظار مصرف‌کنندگان دومین اقتصاد بزرگ جهان در تعطیلات سال نوی قمری چین به همراه ادامه نگرانی درباره آینده اقتصاد جهان، روز دوشنبه به رشد اندک بازارهای سهام آسیا منجر شد تا وضعیت نامطمئن بازارهای قاره کهن به سقوط بورس‌های اروپایی بینجامد. فلز زرد که دوشنبه را با افت از اوج حدودا 4 ماهه به‌دلیل افزایش فروش در سطوح قیمتی بالا آغاز کرده بود، با افت شاخص‌های سهام دوباره رو به رشد گذاشت و به لوح بازگشت. فلز زرد که در اولین هفته ماه فوریه با حدود 5 درصد رشد به قیمت 1173 دلار رسیده بود، هفته دوم ماه فوریه را با افت به محدوده 1160 دلار شروع کرد، اما بعد به محدوده 1180 دلار رفت.

بورس اروپا در کف 16 ماهه

دوشنبه شاخص ام‌اس سی‌ای بورس‌های آسیا- اقیانوسیه به‌جز ژاپن ۲/ ۰ درصد افت کرد. شاخص نیک کی ۲۲۵ ژاپن ۱/ ۱ درصد افزایش یافت، درحالی‌که شاخص اس‌اند‌پی/ ای‌اس‌ایکس ۲۰۰ استرالیا ثابت ماند. شاخص ست تایلند با ۳/ ۰ درصد افزایش روبه‌رو شد و سنسکس هند هم بدون تغییر ماند. این روندها در حالی رقم خورد که بازارها در چین، هنگ‌کنگ، تایوان، کره جنوبی، سنگاپور، اندونزی، مالزی و فیلیپین به مناسبت تعطیلات سال نوی چینی تعطیل بودند و بازار سهام نیوزیلند به مناسبت تعطیلات ملی بسته بود. به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، بازارهای چین که منبع اصلی نگرانی‌های اخیر سرمایه‌گذاران بودند، کل هفته جاری تعطیل خواهند بود. این در حالی است که آمار جدیدی که از سوی بانک مرکزی چین منتشر شد، نشان داد ذخایر خارجی این کشور در ژانویه برای سومین ماه متوالی کاهش یافت که به‌دلیل اقدام بانک مرکزی در تزریق دلار به بازار با هدف پشتیبانی از ارزش یوآن و جلوگیری از افزایش خروج سرمایه بوده است. بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، اکنون که بیشتر بازارهای آسیایی در تعطیلات به‌سر می‌برند، توجه سرمایه‌گذاران به آمار اشتغال مایوس‌کننده آمریکا که روز جمعه انتشار یافت، معطوف شده است. با تمرکز بر این اخبار، بازارهای اروپا دوشنبه به کف ۱۶ ماهه رفتند. شاخص یوروفرست ۳۰۰ روز دوشنبه ۳/ ۲ درصد افت کرد و به پایین‌ترین سطح از اکتبر ۲۰۱۴ رسید. توجه بازارهای اروپا علاوه بر اخبار جدید چین و آمریکا به رشد نامناسب اقتصاد جهان نیز بود.


بازگشت طلا

این اخبار از بازارهای سهام در حالی به طلا کمک کرد که اونس فلز زرد،‌ روز را با افت قیمت‌ها آغاز کرده بود. در ابتدای روز، سودگیری معامله‌گران و رشد ارزش دلار به ضرر طلا تمام شد و اونس تا قیمت 1163 دلار هم پایین رفت، اما بعد افت شاخص‌های سهام به رشد طلا منجر شد. دوشنبه تا ساعت 8 شب به وقت تهران قیمت 1194 دلار برای اونس ثبت شد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید، ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز اول هفته دوم ماه فوریه رقم خورده باشد. روز گذشته بهای نفت نیز دوباره با افت روبه‌رو شد، عاملی که مانند هفته‌های گذشته معامله‌گران بازارهای فلزات گرانبها و سهام، هر دو را نگران کرد تا در بازار طلا، این اثر بورسی باشد که بر اثر نفتی غلبه پیدا می‌کند.


تحلیل فنی

تازه‌ترین تحلیل فنی «اف‌ایکس استریت» هم نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت در دامنه ۲۵ دلاری در نوسان خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی اف‌ایکس‌استریت، صبح دوشنبه تحلیل تکنیکال نشان می‌داد سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت ۱۱۷۴ دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا ۱۱۸۰ دلار افزایش خواهد یافت. سطح حمایتی قیمت طلا نیز ۱۱۶۰ دلار در نظر گرفته شد، ‌سطحی که اگر شکسته می‌شد، قیمت طلا تا ۱۱۵۵ دلار کاهش می‌یافت. تحلیلگران «اینوستینگ» هم بر این باورند که قیمت جهانی طلا در روزهای آینده تحت‌تاثیر انتشار آمارهای مهم اقتصادی منطقه یورو، چین و آمریکا و همچنین سخنرانی مهم جانت یلن در کنگره آمریکا قرار خواهد داشت. البته برخی معتقدند که با آغاز به کار مجدد بازارهای آسیایی به‌خصوص چین از اوایل هفته آینده و رشد تقاضای فیزیکی به‌خاطر آغاز سال جدید چینی، بازار طلا با تحولات جدیدی روبه‌رو خواهد شد.