گروه بازار پول: دردسرهای بورسی نفت، دوباره به نفع طلا تمام شد. سه‌شنبه همزمان با آغاز اولین نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در سال 2016، با سقوط دوباره بهای نفت خام به زیر مرز 30 دلار، بازارهای سهام هم به‌شدت افت کردند تا سرمایه خارج شده از بورس، خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را شدت بخشد. هر اونس طلا که روز دوشنبه روی قیمت 1108 دلار ایستاده بود، روز سه‌شنبه تا ساعت 7 شب به وقت تهران به قیمت 1113 دلار رسیدکه بالاترین قیمت در حدود سه ماه گذشته بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز رقم خورده باشد. روند روز سه‌شنبه، تکرار روند دوشنبه و چندین روز از روزهای رفته از سال 2016 بود تا بازارها در دومین روز هفته گرفتار نمایشی تکراری باشند. نفت از آنجا که رهبر بازار کالاهای پایه است، می‌تواند طلا را تضعیف کند، اما اثر بد آن بر بازارهای سهام به نفع فلز زرد تمام می‌شود.

روز گذشته، با رسیدن قیمت نفت به زیر مرز ۳۰ دلار در هر بشکه، بازار شاهد رشد قیمت‌ها بود، اما نوسان دوباره طلای سیاه پیرامون مرز مهم ۳۰ دلاری، دوباره بازارهای جهانی را نگران کرد. این در حالی بود که نگرانی‌های تازه از عرضه مازاد از سوی عربستان و عراق جو بازار را متشنج کرده بود. به گزارش «اقتصادنیوز» به نقل از رویترز، کانگ یو جین، تحلیلگر کالای شرکت سرمایه‌گذاری و مشاوره ان‌اچ در سئول اعلام کرد: «پوشش کوتاه‌مدت تکنیکال و آب‌وهوای بسیار سرد در آمریکا و بخش‌هایی از نیمکره شمالی موجب رشد موقت قیمت نفت شده بود که همه آنها با توجه به قیمت روز دوشنبه از بین رفته است. فاکتورهای روانی موجب نوسانات شدید در بازار شده است.» روز دوشنبه سخنگوی وزارت نفت عراق اعلام کرد که این کشور در ماه دسامبر رکورد جدیدی را در تولید نفت به ثبت رسانده است. همچنین عراق احتمالا میزان تولیدات خود را در سال جاری افزایش خواهد داد تا به سطح بالای ۴ میلیون بشکه در روز برسد. سطح تولید کنونی عراق در حدود ۸/ ۳ میلیون بشکه در روز گزارش شده است. همزمان، به‌رغم کاهش هزینه‌ها به دلیل کاهش قیمت نفت، رئیس آرامکو غول نفتی عربستان سعودی اعلام کرد که این شرکت به سرمایه‌‌گذاری خود در تولید نفت و گاز ادامه می‌دهد.

بازارهای سهام آسیا در معاملات روز سه‌شنبه ریزش کردند و بعد بازارهای اروپایی را با خود همراه کردند. به گزارش رویترز، شاخص ام اس سی‌ای بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه به‌جز ژاپن، پس از صعود در روزهای جمعه و دوشنبه که بزرگترین افزایش ۲روزه از اکتبر سال ۲۰۱۱ بود، ۶/ ۱ درصد نزول کرد. شاخص شانگهای کامپوزیت در سرزمین اصلی چین با ۴/ ۶ درصد کاهش، به پایین‌ترین سطح از دسامبر سال ۲۰۱۴ رسید. این شاخص تاکنون ۴۷ درصد از رکورد بالایی که ژوئن سال گذشته داشت، کاهش نشان می‌دهد. شاخص نیک‌کی ۲۲۵ ژاپن هم ۴/ ۲ درصد افت کرد. کسپی کره جنوبی نیز افت ۲/ ۱درصدی را تجربه کرد. ‌هانگ سنگ هنگ‌کنگ نیز ۳/ ۲ درصد عقب‌نشینی کرد. سایر بازارهای سهام منطقه هم در سطح پایین‌تری ایستادند. بعد نوبت به بازارهای اروپایی رسید. بورس‌های لندن، فرانکفورت و پاریس در آغاز کار خود بین ۵/ ۱ تا ۲ درصد سقوط کردند. بازارهای سهام آمریکا هم که دوشنبه با هراس از اثرات سقوط نفت افت کرده بودند، روز سه‌شنبه را با نگرانی آغاز کردند. دوشنبه، شاخص داوجونز اینداستریال اورج با ۳/ ۱درصد کاهش مواجه شد. استاندارد اند پورز ۵۰۰ معادل ۶/ ۱ درصد عقب‌نشینی کرد. همزمان نزدک کامپوزیت افت ۶/ ۱درصدی را تجربه کرد.

به گزارش «ایسنا» به نقل از«آسوشیتدپرس» افت قیمت نفت به سود شرکت‌های انرژی لطمه زده و باعث نگرانی سرمایه‌گذاران درباره بالا رفتن فشارهای تورم منفی در اقتصادهای بزرگ جهان به دلیل کاهش هزینه‌های انرژی شده است. آهسته شدن موتور رشد اقتصادی چین هم دلیل دیگر کاهش قیمت نفت است. همچنین کاهش قیمت نفت منعکس‌کننده اشباع عرضه در بازار جهانی است به‌ویژه اکنون که تولید نفت ایران و همین شیل آمریکا قرار است افزایش پیدا کند. سرمایه‌گذاران نگران خروج سرمایه‌ها از چین هستند و اعتماد آنها در آستانه سال نوی چینی که هفتم فوریه آغاز می‌شود، به شدت متزلزل شده است.

این روند بازار فلزهای گرانبها را با افزایش خرید مواجه کرده است. طلا روز دوشنبه نیز عوامل موثر و روندی مشابه روز سه‌شنبه تجربه کرد. اونس روز دوشنبه با ۱۰ دلار رشد مواجه شد، جهشی که عمدتا ناشی از تشدید خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و همچنین خرید فنی بود. این خریدها اونس را دوباره به کانال ۱۱۰۰ دلار بردند. خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن ناشی از شروع بد بازارهای سهام در آخرین هفته ژانویه بود. همزمان، شاخص دلار نیز افت کرد تا طلا نفع بیشتری ببرد. سقوط نفت می‌توانست در این روز به‌عنوان عامل فشار روی فلز زرد عمل کند؛ اما نگرانی بورس‌ها از وضعیت نفت، بهای طلا را بالا برد. روز سه‌شنبه نیز همزمان با افت شاخص دلار، شاخص‌های سهام نیز بحران زده ماندند تا طلا به محدوده ۱۱۱۰ دلار هم برود. سه‌شنبه، اولین نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در سال ۲۰۱۶ هم آغاز شد که امشب با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان می‌دهد.

فدرال رزرو در نشست ماه دسامبر سال ۲۰۱۵ برای اولین بار در حدود یک دهه، نرخ بهره وجوه فدرال را افزایش داد، روندی که بنا است در سال ۲۰۱۶ هم ادامه پیدا کند، اما چالش‌های درون اقتصاد آمریکا و چالش‌های اقتصاد جهان باعث می‌شود که فدرال رزرو در افزایش دوباره نرخ‌های بهره محتاط باشد. از همین رو دور از ذهن است که کمیته بازار فدرال رزرو در نشست دو روزه این هفته خود، نرخ بهره را افزایش دهد. افزایش نرخ بهره در هر مقطعی از سال می‌تواند به ضرر طلا تمام شود، گرچه احتمال افزایش نرخ بهره در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۵، قیمت‌های طلا و دلار را پیشخور کرد.