تلاش ویژه در جذب سرمایه‌گذار خارجی
تلاش‏های دیپلماتیک دولتمردان تدبیر و امید در راستای بازتعریف و بازبینی سیاست‌های کلان و خارجی راه را برای رسیدن به توافق نهایی در مورد برنامه هسته‏ای و رفع تحریم‏ها هموار کرده است. با این نگرش عقلانی دولت یازدهم که منجربه توافق هسته‏ای میان ایران و گروه 1+5 شد اکنون کشورمان در عرصه‏های بین‏المللی در مسیر گذار به دوران پساتحریم گام نهاده است. در دوران گذر از دوره پس از تحریم‏ها نقش مناطق آزاد کشور در این حماسه سیاسی - اقتصادی بر هیچ‌کس پوشیده نیست، چرا که مناطق آزاد با توجه به شرایط ویژه به‌خصوص جذب سرمایه‏گذاران خارجی و مولد می‏توانند نقش‌آفرینی کنند؛ مزید بر آن یکی از اهداف مدنظر مقام معظم رهبری این است که پساتحریم یکی از کوتاه‏ترین و موثرترین راه‏ها برای برون رفت از بحران اقتصادی کنونی است که می‏تواند تجلی حماسه اقتصادی باشد.
منطقه آزادچابهار تنها بندر اقیانوسی کشور و در واقع دروازه ورود به آب‌های آزاد در دوره پساتحریم مورد اقبال سرمایه‏گذاران خارجی قرارگرفته است که ورود بیش از ۵۰ گروه مختلف سرمایه‏گذاری و اعلام آمادگی آنان جهت انجام فعالیت و سرمایه‏گذاری در زمینه‏های مختلف ازجمله پتروشیمی‏، فولاد، احداث راه‏آهن و فرودگاه موید این مهم است. ایجاد زیرساخت‏های لازم در بخش‏های مختلف به‌منظور توسعه اقتصادی و تجاری یکی از مواردی است که مناطق آزاد باید مدنظر قرار دهند. از جمله این زیرساخت‏های لازم توسعه راه‏های ارتباطی ریلی، دریایی، هوایی و زمینی با عملیات اجرایی ساخت راه‏آهن برای اتصال به راه‏آهن سراسری و توسعه بنادرچابهار (اسکله‏های شهید بهشتی وشهید کلانتری) است که می‏تواند باعث روان‏سازی ترانزیت به کشورهای آسیای میانه باشد.

راه‏اندازی مجتمع‏های فولاد و پتروشیمی ‏با همکاری کشور چین در منطقه آزاد چابهار و صادرات محصولات پتروشیمی ‏و فولاد می‏تواند ضمن پویایی منطقه در بخش صنایع سنگین باعث ایجاد اشتغال و امنیت پایدار و برون‏رفت از وضعیت فعلی و هنجارهای اجتماعی باشد. از سوی دیگر توسعه اقتصادی منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار می‏تواند در تامین امنیت نسبی منطقه تاثیر بسزایی داشته باشد تا به‌عنوان یک مرکز اقتصادی و تجاری با توسعه‏ای امنیت محور که فلسفه راه‏اندازی و یکی از اهداف بلندمدت آن قلمداد می‏شود، می‏رود تا در این مهم نقشی تعیین‏کننده داشته باشد. این امر باعث رشد مضاعف در بسیاری از شاخصه‏های توسعه‏ای از جمله جذب سرمایه‏گذاران خارجی که با رشد فزاینده‏ای مواجه شده است که خود تاثیر بسزایی درایجاد اشتغال و چرخه اقتصادی داشته باشد.

حامد علی مبارکی
رئیس هیات‌مدیره ومدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار