لزوم برنامه‌ریزی منسجم برای صادرات

پروا سلطانی

مدیرعامل شرکت پرسال

در طول دوران تحریم بنگاه‌های اقتصادی مجبور به تغییر روش‌هایی برای انجام صادرات بودند. به‌عنوان مثال معاملات تجاری از راه‌های طبیعی و امن مثل اعتبارات اسنادی امکانپذیر نبود، بنابراین شرکت‌ها ناگزیر از برداشتن ریسک‌های بزرگی مثل معاملات نقدی یا استفاده از شرکت‌های ثالث خارجی بودند.

با طولانی شدن دوران تحریم به جرات می‌توان گفت نسل جدید حاضر در بازار کار آشنا به روش‌های بین‌المللی معاملات تجاری نیستند، بنابراین با این میزان از دانش و تجربه خطرات و ریسک‌های زیادی در انتظار بنگاه‌های داخلی است. از طرفی شرکت‌ها برای حضور جدی‌تر و رسمی‌تر در بازارهای جهانی نیاز به هماهنگ کردن محصولات و خدمات خود با استانداردهای جهانی دارند.

بنگاه‌های اقتصادی برای گرفتن سهم بازار از طرفی نیاز به برنامه‌های منسجم بازاریابی و برندسازی دارند و از طرف دیگر برای ماندگاری بیشتر در بازارهای کشف شده باید در بهبود کیفیت کالا‌ها و بسته‌بندی‌های آن قدم‌های جدی و جدیدی را بردارند. اما با افزایش تقاضا در بخش صادرات معضلاتی مثل زیرساخت‌های لجستیک در کشور می‌تواند بازدارنده و هزینه‌ساز باشد که به این چالش هم می‌توان به چشم تهدید نگاه کرد و البته هم فرصت برای آن دسته از سرمایه‌گذارانی که بتوانند برای این تنگناها برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کنند.