گروه بنگاه‌های اقتصادی- فاطمه بهادری: یکی از چالش‌های اساسی که شرکت‌های لیزینگ با آن دست به گریبانند، مالیات بر ارزش افزوده است. در حالی که بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند، اما سازمان امور مالیاتی شرکت‌های لیزینگ را که خدمات اجاره اعتباری ارائه می‌دهند مشمول این قانون نمی‌داند.

علاوه بر این بالا بودن قیمت تمام شده پول برای شرکت‌های لیزینگ، هزینه مضاعفی بر دوش مصرف‌کنندگان قرار داده است. محمدکاظم، مدیرعامل شرکت لیزینگ اقتصاد نوین می‌گوید سازمان امور مالیاتی به دلیل مبسوط‌الید بودن در این قانون آنها را مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده کرده و آنها نیز در نهایت مبلغ موردنظر را از مصرف‌کننده نهایی گرفته و به صندوق دولت واریز می‌کنند، در نتیجه خدمات آنها گران‌تر از لیزینگ‌های غیرمجاز می‌شود.

علی شیدایی، مدیرعامل شرکت واسپاری ملت نیز معتقد است براساس اختلاف سلیقه و با توجه به اینکه قبلا مالیات ارزش کالا پرداخت شده، با وضع مالیات بر عملیات لیزینگی، دوبار مالیات و عوارض ارزش افزوده پرداخت می‌شود که متاسفانه با دریافت دوباره مالیات بر ارزش افزوده، بهای تمام شده پول و همچنین هزینه مشتریان به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

این در حالی است که بانک‌ها و موسسات در خصوص پرداخت تسهیلات اعطایی از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند. در ادامه، نظرات سه تن از مدیران لیزینگی را می‌خوانید.