سال 94 سال سخت صنعت بیمه

مجید بنویدی معاون اجرایی "بیمه ما" جهت‌گیری مجلس و دولت به‌گونه‌ای است که با کمترین حق بیمه شخص ثالث، بهترین پوشش برای مردم تهیه شود. از سوی دیگر اهالی صنعت بیمه با خسارت سنگین این رشته مواجه هستند و بیمه‌گذار می‌خواهد با حق بیمه‌ای که پرداخت می‌کند از پرداخت خسارت منصفانه‌ای برخوردار شود. اگر مجموع حق بیمه‌های ثالث نتواند پرداخت خسارت را تکافو کند، قطعا شرکت‌های بیمه با مشکل مواجه می‌شوند و نمی‌توانند از پس تعهدات حقیقی خود به صورت منصفانه برآیند. دوستان صنعت بیمه باید بیشتر به این موضوع بپردازند. توافقاتی در سال ۹۲ صورت گرفت، ولی این توافقات پایدار نبود و برخی در صنعت بیمه با ارائه تخفیف یا تقسیط بیمه شخص ثالث، منجر شدند که بازار به سمتی برود که ارزان فروشی در ثالث رایج شده است.

ضرر شرکت‌های بیمه در ثالث افزایش می‌یابد؛ تجربه نشان می‌دهد که ثالث تا ۳۵ ماه بعد، اثرات خود را بر شرکت بیمه نشان می‌دهد وخسارت‌های آن به شرکت بیمه کاملا واقع می‌شود. به عبارت بهتر، ریسک منقضی نشده این رشته، در شرکت‌های بیمه بوده و خواهد بود و فشار ذخیره خسارت معوق که به شرکت‌های بیمه وارد می‌شکند، این رشته را با حاشیه زیان

مواجه می‌کند.

براساس گزارش‌های مالی که منتشر شد، در شرکت‌های بیمه حاشیه سود عملیاتی ناچیز است یا بعضا حاشیه سود عملیاتی ندارند و بیشتر سودشان از محل سرمایه‌گذاری‌ها تامین می‌شود و در هر صورت با نرم بازار سرمایه و شرکت‌های دیگر متناسب نیست و سهام شرکت‌های بیمه فعلا آنچنان سهام فعالی در بورس نیست.

آن چیزی که در بازار و اصول بیمه عرف است، این است که عملیات بیمه‌گری نباید سود سرشاری بدهد و نباید هم زیان بدهد. اگر سود سرشاری بدهد، باید حتما حق بیمه‌ها تعدیل شوند و اگر زیان بدهد باید حق بیمه‌ها افزایش یابد.

شرایط شرکت‌های بیمه در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ سخت‌تر خواهد بود. زیرا شرایط اقتصادی کشور؛ با توجه به وضعیت نامشخص بازار سرمایه و اینکه بخشی از درآمد شرکت‌های بیمه از بازار سرمایه تامین می‌شود و همچنین بعد از اتفاقاتی که افتاد، شرکت‌های بیمه محتاطانه‌تر کار می‌کنند.

مردم متوجه شدند که صنعت بیمه بسیار شفاف عمل می‌کند و حتی عضوی از صنعت بیمه که احتمالا خطایی داشته، سریع آن را رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی کردند. صنعت بیمه ابایی ندارد که بگوید شرکت بیمه‌ای نمی‌تواند پرداخت کند؛ درحالی‌که برخی صنایع مشابه، چنین وضعیتی ندارند و به این شفافیت کار نمی‌شود. در صنعت بیمه، بسیار شرافتمندانه و صادق کار کرده‌اند و آنجایی‌که مشکل داشتند، ابراز کردند و بیمه مرکزی به وظیفه خود کامل عمل کرد.