سال میلادی جدید با خبر‌های بسیار درخصوص اقتصاد ایران در محافل خبری خارجی آغاز شد. خبرها حاکی از اشتیاق شرکت‌های خارجی برای ورود به بازار ایران است، گاردین در گزارشی از ناکامی شرکت‌های آمریکایی برای سرمایه‌گذاری در ایران خبر داده است و می‌نویسد شرکت‌هایی از آسیا و اروپا آماده کسب و کار در ایران هستند. این در حالی است که آمریکایی‌ها از نداشتن امکان سرمایه‌گذاری در ایران ناراحت هستند و بر این باورند که احتمالا امکان سرمایه‌گذاری در ایران برای آنها ناممکن است. روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی از آمادگی برخی شرکت‌های حوزه تکنولوژی و نفت و گاز مانند اپل، اچ‌پی و جنرال الکتریک برای ورود به بازار ایران همزمان با آغاز روند لغو تحریم‌ها خبر می‌دهد و در ادامه به این موضوع اشاره می‌کند که شرکت اپل گفت‌وگو‌هایی را با طرف‌های ایرانی درخصوص عرضه محصولات خود از جمله فروش آی‌فون، رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ و حتی افتتاح اپل استور آغاز کرده است.

اما در این بین ایتالیایی‌ها خوشحال هستند که نفر اول صف ورود به بازار ایران بودند. مدیر عامل موسسه مشاوره « انالیتکس گلف استیت» با سینزیا بیانکو، کارشناس ایتالیایی مسائل ژئوپلیتیک خاورمیانه مصاحبه‌ای درخصوص برنامه‌های ایتالیا برای ورود به بازار ایران انجام داده است. سینزیا بیانکو در خصوص برنامه‌های شرکت‌های ایتالیایی گفته است که شرکت‌های ایتالیایی مترصد لغو تحریم‌های ایران و دستیابی کامل به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این کشور هستند و تاکنون مذاکرات اولیه‌ای موفقیت‌آمیزی با ایران داشته‌اند.

از سوی دیگر به نوشته گلف نیوز، لغو تحریم‌های اقتصادی ایران در سال میلادی جدید باعث خواهد شد تا رقابت تازه‌ای بین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هوایی در خاورمیانه به وجود آید و این به معنای آغاز رقابتی جدی برای خطوط هوایی امارات، اتحاد ایرویز و قطر ایرویز خواهد بود که خطوط هوایی اصلی در خاورمیانه به حساب می‌آیند. به عقیده یکی از کارشناسان صنعت هوایی، به دنبال لغو تحریم‌های ایران، از حجم مسافران این سه خط هوایی کاسته خواهد شد.