نقش شاغلان آزاد در شبکه‌های اجتماعی
شبکه‌های اجتماعی، در حال تغییر بسیاری از جنبه‌های جامعه امروزی هستند و نیروی کار نیز از این قاعده مستثنی نیست. هرچند بسیاری از افراد در حال بررسی کارکردهای «منفی» شبکه‌های اجتماعی هستند، اما یکی از آثار مهم‌ شبکه‌های اجتماعی در بخشی از نیروی کار رخ داده که نمود بیشتری از سایر بخش‌ها داشته است: اقتصاد شاغلان آزاد (Freelance Economy).
شاغلان آزاد یا فری لنسرها چه کسانی هستند؟
شاغلان آزاد به کسانی اطلاق می‌شود که بدون تعهد و الزام بلندمدت به هیچ کارفرمایی کار می‌کنند، عبارت «freelance» اولین بار توسط سر والتر اسکات در رمان تاریخی و معروف «آیوانهو» در توصیف یک جنگاور قرون وسطایی به‌کار برده شد. ازجمله رشته‌هایی که افراد در آن به این صورت مشغول به کار هستند روزنامه‌نگاری، نویسندگی، برنامه نویسی کامپیوتر، طراحی گرافیک و مشاوره است و عموما حرفه‌هایی که در آنها خلاقیت نقش مهمی دارد.فری لنسرها به شکل‌های مختلفی قرارداد می‌بندند، گاهی مشتری باید قرارداد را امضا کند، گاهی کار فقط براساس یک توافق شفاهی انجام می‌شود و گاهی بر اساس برآورد شخص صورت می‌گیرد و کار پس از دریافت ودیعه انجام می‌شود.

دستمزد این نوع مشاغل هم متنوع است. افراد به شکل‌های مختلف روزانه، ساعتی یا پروژه‌ای دستمزد دریافت می‌کنند، برخی از افراد نیز (مانند مشاوران) به جای یک نرخ حق‌الزحمه ثابت بر اساس پیشرفت کار و مشاهده نتایج کار توسط مشتری، مزد دریافت می‌کنند. فری لنسرها از تنوع شغلی زیاد لذت می‌برند و معمولا نسبت به کسانی که یک کار مقرر و معینی را انجام می‌دهند، وقت بیشتری برای چیدن برنامه کارشان دارند. همین‌طور می‌توانند برای کار خود یک پرتفولیو بسازند و شبکه‌ای از مشتریان را داشته باشند که همیشه با آنها کار کنند. هنگامی که کسب و کارها به مشاغل آزاد برای ایجاد نیروی کار عندالمطالبه فرصت بیشتری می‌دهند، شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی را از سه کانال کلیدی ایفا می‌کنند: ایجاد انگیزه و نیروی محرک برای آرایش کاری بهره‌ورتر، تشویق افزایش سرمایه انسانی برای این افراد و محرک برای رشد بیشتر این‌گونه مشاغل. این عوامل باعث خواهند شد روندهای سرعت کسب‌وکار در سال‌های پیش‌رو افزایش یابد؛ به طوری که مشاغل آزاد به شکل جدیدی باز تعریف شوند که در ذیل به تشریح هریک از آنها می‌پردازیم:

افزایش بهره‌وری نیروی کار
یکی از منافع شبکه‌های اجتماعی اعتماد به داشتن ارتباطات است. زمانی که این اعتماد در بازار نیروی کار منتقل می‌شود، یک مسیر محرک ایجاد خواهد شد که خریداران و فروشندگان نیروی کار به طور مشترک به دستیابی به بهترین نتیجه ممکن که همان به طور کامل انجام شدن کار است، علاقه نشان می‌دهند. در اقتصاد مشاغل آزاد، کار می‌تواند کوتاه‌مدت باشد و مسیرهای کاری می‌توانند توسط پروفایل‌های آنلاین بی‌نام داده شوند و این اطمینان را ایجاد کنند که روش‌های مشاغل آزاد به اندازه کافی مورد توجه قرار می‌گیرند.

افزایش سرمایه انسانی
به دلیل رشد نیروی کار آنلاین، شاغلان آزاد بیشتر و بیشتری در حال رو آوردن به شغل‌های آنلاین هستند. این به آن معنی است که برای آنها سرمایه‌گذاری در سرمایه انسانی مهم است. این افراد برای سرمایه‌گذاری در توسعه حرفه‌شان برای برجسته شدن در رقابت انگیزه بیشتری دارند؛ حال چه به شکل آموزش، مجوزها یا گواهینامه‌های مستمر. این امر بی‌شباهت به افرادی نیست که به دنبال کار تمام وقت هستند و می‌خواهند مجموعه مهارت‌هایشان را متمایز کنند. در نیروی کار تمام وقت این امر حداکثر هرچند سال اتفاق می‌افتد. گرچه در اقتصاد مشاغل آزاد، صیانت از سرمایه انسانی، یک امر روزانه شامل درخواست و دریافت درجه‌بندی‌ها و مرور کارتان است. این سطح از شفافیت، در حالی که در حال شکل دادن روابط بین خریداران و فروشندگان نیروی کار است، یکی از سنگ‌بناهای اقتصاد این مشاغل به شمار می‌رود و رفتارها را در یک مسیر بسیار قدرتمند شکل خواهد داد.

رشد بیشتر مشاغل آزاد
«کار کردن به طور مستقل» مفهوم نسبتا جدیدی در اقتصاد کار محسوب می‌شود. همان طور که ما می‌توانیم از نیروهای کار مستقل انتظار داشته باشیم که در سال‌های پیش‌رو افزایش یابند. پیش‌بینی می‌شود جمعیت گروه به۷۰ میلیون نفر تا سال ۲۰۲۰ برسد و رسانه‌های اجتماعی مسوول این رشد خواهند بود. همان‌طور که مردم مستقل کار می‌کنند و تجربیات مثبتی در این زمینه دارند، آنها اخبار جدید را با سایرین به اشتراک خواهند گذاشت و بسیاری از آنها تشویق به حرکت به سمت این مشاغل می‌شوند. آنها همچنین یک بستر بررسی صلاحیت برای تشخیص اینکه کدام شرکت‌ها بهترین مسیر کاری را در چه نرخی پیشنهاد می‌دهند به اشتراک می‌گذارند. این سطح از شفافیت و اطلاعات تقریبا کامل، سطح بالایی از کارآیی را برای بازار مشاغل آزاد فراهم خواهد کرد که حتی سنتی‌ترین شرکت‌ها هیچ انتخابی جز پذیرش یک نیروی کار عندالمطالبه نخواهند داشت. رسانه‌های اجتماعی اما یکی از چند روند تکنولوژیک‌محور است که برای شکل‌دهی اقتصاد آزادکار مسوول خواهد بود. با این حال، اثر رسانه‌های اجتماعی بر اقتصاد مشاغل آزاد و آنچه باید انتظار تداوم آن را داشته باشیم، روشن شده است.

جف والد
تحلیلگر نیروی کار در فوربس