مایک بیرد
تحلیلگر بیزینس اینسایدر

روزنامه آلمانی «تسایت» مدتی پیش، مطلبی شگفت انگیز و عمیق در مورد نحوه کسب درآمد توسط داعش را منتشر کرد. گروه تروریستی داعش که کنترل بخش‌های گسترده‌ای از عراق و سوریه را در دست دارد، از سوی نشریه «فارین پالیسی» به‌عنوان ثروتمندترین گروه تروریستی جهان اعلام شده است.

سه جریان بزرگ درآمدی گروه داعش، طبق فهرست روزنامه تسایت به این ترتیب است:


فروش نفت در بازار سیاه: داعش پول زیادی از فروش نفت در بازار سیاه به دست می‌آورد. محدوده درآمدهای ناشی از فروش نفت برای این گروه، بین ۲۷۰ هزار تا ۳میلیون دلار در هر روز برآورد می‌شود. بین دامنه درآمدها تغییرات زیادی وجود دارد زیرا متخصصان نمی‌توانند مطمئن باشند که نفت در ازای چه چیزی فروخته می‌شود یا داعش، پس از حملات اخیر هوایی، چقدر نفت می‌تواند تولید کند.

گروگان‌گیری: داعش حداقل ۲۵ میلیون دلار (۹۷/ ۱۵ میلیون پوند) از باج‌گیری ناشی از گروگان‌گیری به دست آورده است. رقم واقعی احتمالا بسیار بزرگ‌تر است.

اجاره: داعش کنترل ساختمان‌هایی را که قبلا متعلق به شهرهای اشغال شده توسط آنان بوده، در دست گرفته و روزنامه تسایت اعلام کرده است که در هر ماه حدود ۳ میلیون دلار از این طریق درآمد کسب می‌کند.

از طرف بدهی‌ها نیز گروه داعش، پرداختی‌های مهمی دارند که از جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:


دستمزدهای جنگی: پیکارجویان داعش ظاهرا دستمزدی در حدود 500 دلار (40/ 319 پوند) در ماه دریافت می‌کنند. هر چند این مقدار چندان زیاد نیست؛ اما علاوه بر آن، آنها سهم خود را از وسایل و پول دزدی شده از مناطق مورد حمله خود نیز دریافت می‌کنند.

مستغلات دولتی: روشن نیست که این سازمان‌ها چقدر هزینه می‌‌کنند؛ اما آنها بخش سلامت عمومی و یک فرودگاه را اداره می‌کنند که نباید ارزان باشد.

این بخش حتی شامل هزینه‌های جنگ در برابر بسیاری از دولت‌ها، نیروهای شبه‌نظامی و گروه‌های تروریست مختلف نمی‌شود، بنابراین اگر چه از داعش به‌عنوان «ثروتمندترین گروه تروریست در تاریخ» نام برده می‌شود، اما همه متقاعد نشده‌اند که چنین باشد. در این مورد روزنامه «تسایت» می‌گوید: «تبلیغاتی که ادعا می‌کنند نفت موجب خودکفایی داعش شده نیز دروغ‌هایی هستند که بزرگ‌نمایی شده‌اند. در پایان روز، پول فقط پول است و هیچ فایده‌ای ندارد اگر نتوانید به وسیله آن چیزی بخرید و آیا یک اقتصاد مولد اگر هیچ کالایی به مناطق تحت کنترل داعش نرسد، می‌تواند شناور و پویا باقی بماند؟ اگر این چنین نیست، پس درآمدهای نفتی تنها منجر به تورم خواهد شد. اکارت ورتز، اقتصاددان و متخصص نفت، داعش را مانند شرکتی می‌داند که سهام آن بیش از مقدار واقعی، ارزش‌گذاری شده است و از یک «بازی پانزی» با نیاز به توسعه ثابت حکایت دارد.