ایران امیدوار است تا بتواند صدها میلیارد دلار برای ترمیم اقتصاد خود جذب کند. اما در ابتدای امر ایران باید بتواند نظر سرمایه‌گذاران خارجی را جلب کند که از آن رویگردان شده‌اند.محمد خزاعی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران گفت: «ایران، احتمالا در سال 2016 حدود 500 میلیون دلار اوراق قرضه به شکل ارزی به سرمایه‌گذاران خارجی عرضه کند.»


فروش این اوراق قرضه‌به عنوان آزمایشی از علاقه‌مندی خارجی‌ها برای ورود سرمایه‌گذاران به بازار بدهی ایران است. خزاعی افزود: «فکر می‌کنم در سال ۲۰۱۶ باید ماشه را بکشیم و باید بازار خارج از ایران را محک بزنیم.»به گفته فطانت، رئیس سازمان بورس،‌ مقامات ایرانی همچنین قصد دارند ابزاری برای پوشش ریسک سرمایه‌گذاری ایجاد کنند. سرمایه‌گذاران نمی‌خواهند سرمایه خود را در جریان نوسانات ارزش ریال ایران از دست بدهند. این موضوع که ایران به سرمایه‌گذاران پیشنهاد فعالیت در این کشور را می‌دهند نشانه این است که بعد از توافق هسته‌ای ژوئیه فضا تا چه حد تغییر کرده است. اما این تلاش‌ها با موانع متعدد فراتر از مسائل سیاسی روبه‌روست.کاهش بهای نفت خام طی یک سال گذشته به حساب‌های ملی ایران آسیب وارد کرده و جیب سرمایه گذاران خاورمیانه را که می‌توانند بدهی‌های ایران را خریداری کنند، خالی کرده است. همچنین کاهش بهای نفت کشور‌های قطر و عربستان را مجبور کرده است که اوراق قرضه منتشر کنند. این دو کشور با کسری بودجه بسیاری رو‌به‌رو هستند و از موسسات اعتباری جایگاه خوبی به لحاظ اعتبار کسب کرده‌اند.

طبق توافق هسته‌ای قرار است تحریم‌های ایران از سال ۲۰۱۶ به تدریج لغو شود. نگرانی در خصوص حمایت ایران از رژیم بشار اسد به قوت خود باقیست. درباره پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای نیز ابهام وجود دارد و این خطر وجود دارد که تحریم‌ها ناگهان بازگردد.عبدالقدیر حسین، مدیرعامل موسسه سرمایه گذاری «مشرق» در دوبی گفت: «مردم به دنبال بازار بدهی ایران هستند، اما وجود ریسک مانع از حضور آنها در این کشور می‌شود.»دولت حسن روحانی توانسته است تورم را کاهش دهد و ارزش ریال را در دو سال گذشته ثابت نگه دارد. اقتصاددانان معتقدند که ایران ظرفیت‌های فراوان اقتصادی دارد. جمعیت ۸۰ میلیونی و تولید ناخالص ملی ۴۰۰ میلیارد دلاری این کشور را به یکی از بازارهای بکرتبدیل کرده است. بدهی خارجی ایران هم‌اکنون حدود یک درصد تولید ناخالص ملی است از این رو، این کشور ظرفیت فراوانی برای قرض گرفتن دارد.

ریچارد هاوس، رئیس قسمت بازارهای نوظهور در لندن می‌گوید: «این کشور مدتهاست اوراق قرضه منتشر نکرده است به همین جهت برای ورود به بازار بدهی ایران جذابیت وجود دارد. هرچند برای این کار اکنون زمان مناسبی نیست.» ‌هاوس در ادامه افزود: «اکنون با سقوط بهای نفت ایران نمی‌تواند اوراق بدهی منتشر کند اما مطمئنا در آینده این زمان فرا خواهد رسید.» ایران در سال ۲۰۰۲ یک میلیارد یورو اوراق بدهی صادر کرد که اولین صدور اوراق بدهی از زمان انقلاب بود. این کشور بدهی پنج ساله را به‌طور کامل و به موقع تسویه کرد. سرمایه‌گذاران خاورمیانه‌ای دوسوم اوراق و بقیه را اروپایی‌ها خریدند.چارلز رابرتسون، اقتصاددان ارشد موسسه سرمایه‌گذاری «رنسانس کپیتال» برآورد کرد که اوراق قرضه کنونی پایین‌تر از گرید سرمایه‌گذاری و برابر با اوراق کنیا یا نیجریه (که موسسه اعتبارسنجی فیچ آنها را به ترتیب B مثبت و B ‌منفی درجه‌بندی کرده است) با سود هشت درصد عرضه شوند. اوراق قرضه قبلی با نرخ بهره ۷۵ /۷ درصد عرضه شد.در حال حاضر نیز ارزش ریال تضعیف شده است، در سال ۲۰۱۱ یک دلار حدود ۱۰ هزار ریال قیمت داشت اما الان حدود ۳۰ هزار ریال قیمت دارد و در دوره تحریم‌ها به شدت نوسان داشته و مشکلاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی و شرکای تجاری ایران به وجود آورده است.

اسا فیچ
فایننشال تایمز