امید روسیه به بازار ایران
مسکو در این امید است تا روابط نزدیک خود با تهران را از طریق امضای قرارداد صادرات صنعتی به ارزش بیش از 21 میلیارد دلار، مستحکم کند. روسیه خود را برای اعزام بزرگ‌ترین هیات تجاری خود به تهران در ماه آینده آماده می‌کند. «ایلیا تراسنکو»، رئیس جدید شرکت هواپیمایی سوخو در باره روابط ایران با روسیه گفت: «این شرکت با تهران برای فروش صد سوپرجت مسافربری سوخو با ایران مذاکره کرده است که نتیجه آن به زودی مشخص می‌شود.


وی گفت: «ما در حال مذاکره هستیم و به محض لغو تحریم‌ها علیه ایران، این سفارش به تهران ارسال خواهد شد». هواپیماهای سوخو ۸۰ نفر را در خود جای می‌دهد. انتظار می‌رود ماه آینده تحریم‌ها علیه ایران در نتیجه توافق هسته‌ای با ۶ قدرت جهانی، به تدریج لغو شود. در اواسط دسامبر دنیس منتروف وزیر تجارت و صنایع روسیه در راس گروهی از شرکت‌هایی که در حوزه‌های شهری و دفاعی- از جمله شرکت نفت و گاز گازپروم، شرکت یونایتد ایرکرفت، هلیکوپترهای روسی وشرکت تولیدکننده جت‌های سوخو- فعالیت دارند، به تهران سفر خواهند کرد.به گفته مقامات روسی در مذاکرات تجاری با تهران بیشتر روی صادرات تجهیزات غیرنظامی در حوزه‌های هوا و فضا، تولید و انرژی بیشتر تمرکز خواهد شد، البته شرکت‌های دفاعی روسیه نیز تمرکز بیشتری بر بازار بالقوه ایران پس از لغو کامل تحریم‌ها خواهند داشت.ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه برای نخستین بار پس از هشت سال در تلاش برای تقویت روابط سیاسی و اقتصاد دوجانبه به تهران سفر کرد. دو کشور مواضع مشابهی در نبرد علیه گروه‌های شورشی در سوریه دارند.

از سویی دیگر، روسیه یکی از نقش‌آفرینان مهم در مذاکرات هسته‌ای با ایران بود. در این ماه روسیه اعلام کرد، اکنون روسیه تحویل سامانه موشکی زمین به هوای اس سیصد به ایران را آغاز کرده است. در میان شرکت‌های روسی که امیدوار هستند در ماه آینده قراردادهای تجاری بزرگی با تهران امضا کنند، شرکت بالگرد روسیه است که تلاش می کند فروش بالگردهای غیرنظامی خود را در ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه (غرب آسیا) افزایش دهد. در پی لغو تحریم‌های ایران، تنها ذخایر بسیار نفت و گاز ایران برای سرمایه‌گذاران جذاب نیست، بلکه اقتصاد رو به رشد این کشور به‌عنوان یک بازار که ظرفیت بسیار دارد نیز بسیاری از تجار خارجی را به خود جلب کرده است. بر اساس برخی برآوردها، انتظار می‌رود ایران در دهه آینده از نظر رشد اقتصاد جهانی به ایتالیا نزدیک شود. وزیر انرژی روسیه به تازگی به خبرنگاران گفت احتمالا در آینده نزدیک حجم تبادلات تجاری این کشور با تهران تا ۱۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. میزان کل مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال گذشته یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بود.

پگی‌هالینگر
تحلیلگر فایننشیال تایمز