اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) که قرار است از فردا در تهران آغاز شود یک اجلاس مهم محسوب می‌شود. سران و بالاترین مقامات سیاسی کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گاز دور هم جمع می‌شوند تا مسائل مربوط به بازار گاز را بررسی کنند. حضور مقامات ارشد کشورهای عضو این مجمع در اجلاس تهران قطعی است. اغلب کشورها در سطح سران در این اجلاس حاضر خواهند شد.

در این اجلاس موضوعات مختلف مرتبط با مجمع و وضعیت بازار جهانی گاز مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت. اجلاس تهران زمانی برگزار می‌شود که بازار جهانی گاز در حال تغییرات عمده از نظر عرضه و تقاضا است. مکانیزم‌های بازار جهانی گاز نیز تغییراتی را تجربه می‌کند. قرار است در اجلاس تهران، دو سند مهم در نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز بررسی شود که سند اول، راهبردهای استراتژیک گاز و سند دوم، مدل بازار جهانی گاز به روایت مجمع کشورهای صادرکننده گاز است. این مدل، نقش راهنما را برای اعضا خواهد داشت.

با توجه به موقعیت استراتژیک ایران برای صادرات نفت به اروپا و همچنین تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه، ایران می‌تواند به‌عنوان یکی از تامین‌کنندگان گاز به اروپا باشد. در پرونده امروز، نظرات کارشناسان نفتی و گازی را در مورد اهمیت این اجلاس و فرصت‌های پیش روی ایران برای بهره‌برداری از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گازی جویا شدیم.