امیر شاملو: رسانه‌ها امروزه تمام پیرامون ما را گرفته‌اند. تلویزیون، اینترنت، روزنامه، کتاب و مجلات از جمله مهم‌ترین و برجسته‌ترین رسانه‌هایی هستند که در زندگی روزمره خود با آنها روبه‌رو می‌شویم.

کارکرد رسانه‌ها نیز بسیار متنوع است از سرگرمی گرفته تا آگاهی و اطلاع یافتن از وضعیت جهان، اقتصاد، سیاست، ورزش و سایر زمینه‌های دیگر. رسانه‌ها به دلیل فراگیری و برخورد با زندگی ما و فراهم آوردن خوراک‌های فکری و خبری ما، در ساختن محیط زندگی ما نقش عمده‌ای دارند. رسانه‌ها به دلیل اهمیت و ارزش افزوده‌ای که ایجاد می‌کنند، صنعت نیز نامیده می‌شوند. صنعت روزنامه، صنعت رادیو، صنعت کتاب و مجله، صنعت تبلیغات و صنعت آنلاین از جمله مهم‌ترین این صنایع هستند. این صنایع همانند دیگر صنعت‌ها باید از دیدگاهی اقتصادی مورد بررسی قرار گیرند و مسائل مهمی در حوزه آنها از جمله ساختار بازار، موانع ورود، فروش، کشش تقاضا و قیمت آنها باید مورد بررسی قرار گیرد. این نگاه اقتصادی موجب پرهیز از اتلاف منابع شده و به عملکرد بهینه این شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی کمک می‌کند.

صنعت تبلیغات را می‌توان در این بین ازجمله مهم‌ترین بخش‌ها در اقتصاد رسانه دانست زیرا با کمک این بخش است که چرخ اقتصادی بنگاه‌های نشر و مطبوعات به چرخش در می‌آید. هر چند، تعداد روزنامه‌ها، رقابتی بودن بازار و نحوه ورود به بازار تحت تاثیر این صنعت قرار می‌گیرد، بسیاری از شرکت‌های نشر و بنگاه‌های مطبوعاتی نوپا بدون تبلیغات توانایی ایستادگی ندارند و احتمالا بدون کمک تبلیغات مدت زیادی در بازار دوام نخواهند آورد. از سوی دیگر تبلیغات نیز به تعداد و شمارگان نشر ارتباط دارد و تبلیغات‌دهندگان جذب روزنامه‌ها و رسانه‌هایی می‌شوند که مخاطبان بیشتری داشته باشند.

در مباحث زیر به چند صنعت مهم در حوزه رسانه خواهیم پرداخت و نگاهی نو به اقتصاد رسانه که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است، خواهیم انداخت.