آیا شوکی در راه است؟

آدام شل

نویسنده مالی یو اس‌ای تودی

مترجم: طلیعه لطفی‌زاده

جنت یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا هم حرف بازار را تکرار کرده است! همان‌طور که فعالان وال استریت می‌گویند، آنچه که در مورد افزایش نرخ بهره فدرال رزرو برای اولین بار از سال ۲۰۰۶، مهم است زمان آن نیست، بلکه آنچه اهمیت بیشتری دارد این است که در زمان آغاز چرخه سیاست‌گذاری انقباضی، افزایش در نرخ بهره با چه شتابی و چه رویکردی صورت می‌گیرد.

زمانی که نشست دو روزه فدرال رزرو در مورد سیاست پولی در روز چهارشنبه به پایان رسید، وال استریت از میان کلیدواژه‌هایی که از نتایج این جلسات به دست آمد، حدس و گمان در مورد زمان بالا رفتن نرخ بهره را آغاز کرد.

وال‌استریت این‌بار با داده‌های حجیمی روبه‌رو نبود، حتی لحن بیانیه چهارشنبه گذشته بسیار به لحن بیانیه پیشین نزدیک بود، اما داده‌هایی نیز وجود داشت که نشان می‌داد حالا بیشتر از هر زمانی باید در انتظار افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو بود. هم‌اکنون پیش‌بینی‌ها در وال استریت بر این مبنا است که این افزایش نرخ بهره ممکن است حتی در سپتامبر اتفاق بیفتد. در ابتدای ماه جاری، جنت یلن به کنگره اعلام کرد که اقتصاد و بازار کار به اندازه کافی قدرتمند هستند که این امر، افزایش نرخ بهره در سال جاری را ممکن می‌سازد. برخی حتی از دو افزایش نرخ هم صحبت کرده‌اند. اما سوال اینجا است که این افزایش نرخ بهره از هم‌اکنون در قیمت کدام یک از بازارها منعکس شده است؟ آیا اثر افزایش نرخ بهره در سپتامبر از هم‌اکنون در بازارها قابل رویت است؟ یا اینکه آیا نشانه‌هایی که از فدرال رزرو از راه خواهد رسید که حاکی از سیاستگذاری در راستای چرخه انقباضی شدیدتری نسبت به پیش‌بینی‌ها باشد، نشانه‌هایی که تغییرات بسیار متفاوتی در شتاب بالا بردن نرخ بهره، نسبت به آنچه بر آن تاکید وجود داشته همراه خواهد داشت؟

بیل هورن بارگر، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری «مونتا گروپ» معتقد است: «از زمانی که فدرال رزرو در مورد افزایش نرخ بهره شفاف بوده است، بازارها خود را آماده تغییرات کرده‌اند.» چنان‌که او می‌گوید این وضعیت را می‌توان در بازارهای مختلف مشاهده کرد. قیمت‌ها در بسیاری از بازار‌ها با احتمال افزایش قریب‌الوقوع نرخ‌های بهره فدرال رزرو هماهنگ شده‌اند. رشد دوباره دلار و افت شدید کالاهای پایه و خام از جمله مثال‌های موجود است.

اما سوال اصلی که بازارها با آن روبه‌رو هستند این است که افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو برای اولین بار از اواخر سال ۲۰۰۸، با چه شدتی صورت خواهد گرفت. اگر یلن اعلام کند که فدرال رزرو تغییرات در نرخ بهره را بدون هیچ گونه متدولوژی خاص یا بدون صبر و برنامه‌ریزی انجام خواهد دهد، این امر می‌تواند منجر به ترس بازارها و وارد شدن شوک به بازارها شود، اما سرمایه‌گذاران همچنان اعمال تغییرات در نرخ بهره را بسیار برنامه‌ریزی شده و آرام و تا یک درصد نرخ سالانه پیش‌بینی می‌کنند، اما در صورت افزایش بیشتر، شاهد نوسانات بیشتری در بازارها نیز خواهیم بود. برای پاسخ به این سوال مدت زمان زیادی را نباید منتظر بمانیم.