در انتظار حبس بازه‌ای نفت

مایکل سانتولی

ستون نویس یاهو

کاهش شدید قیمت نفت در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ رو به پایان است. قوی‌تر شدن اقتصاد جهان تقاضا را بالا خواهد برد تا قیمت‌ها اندکی بالاتر رود و کسی که از این روند سود خواهد برد تولیدکنندگان پیشرو و سرمایه‌گذاران آنها هستند.

این عقیده راب تامل، از مدیران شرکت سرمایه‌گذاری «توزتوئیز کپیتال ادوایزرز» است که در سرمایه‌گذاری در صنعت انرژی تخصص دارد. او انتظار دارد که نفت خام در بازه‌ای میان قیمت‌های ۶۰ تا ۸۰ دلار برای هر بشکه حبس شود.

به اعتقاد این کارشناس، این اتفاق از پایان سال جاری میلادی آغاز خواهد شد و برای دوره‌ای ادامه خواهد داشت.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت روز جمعه سطح تولید خود را روی بشکه‌ای ۳۰ میلیون بشکه در روز نگه داشت. در حالی که برخی تحلیلگران می‌گفتند این کارتل ممکن است تولید خود را اندکی افزایش دهد، حفظ سطح تولید با رضایت تقریبا همه انجام شد.

اما تامل تفاوت‌هایی را برای بیانیه فعلی با تصمیم قبلی مبنی بر حفظ سطح تولید برمی شمرد.

او می‌گوید: «در ماه نوامبر، صحبت‌های زیادی درباره عرضه بیش از حد نفت‌خام در بازار انجام می‌شد.

اما صحبت‌های نشست چند روز پیش بیشتر به نگرانی‌هایی مربوط به ثبات قیمت‌ها بود. خوش‌بینی درباره واکنش تفاضا به قیمت پایین نفت برخی را نگران کرده است.»

افزایش تولید نفت شیل ایالات‌متحده و روسیه از آغاز تابستان گذشته قیمت‌ها را پایین برد و سرمایه‌گذاری در صنعت انرژی آمریکای شمالی را کاهش داد تا قیمت‌ها دوباره بالا رود. در حالی که تولید آمریکا کاهش نداشته، تعداد چاه‌های نفت کاهش پیدا کرده است که می‌تواند نشانه ثبات یا ادامه افت در ماه‌های آینده باشد. تامل می‌گوید: «ما در آمریکای شمالی شاهد کاهش تولید بوده‌ایم.

معنای این اتفاق آن است که بسیاری از تولیدکنندگان نفت با قیمت کم به افزایش حجم تولید خود ادامه خواهند داد. برخی از این تولیدکنندگان با موقعیت بهتر تلاش خواهند کرد قیمت را از حدود ۶۵ دلار به حدود ۹۰ دلار برسانند.»