بعد از ماه‌ها بررسی موضوع تسهیلات مسکن، سرانجام سقف وام خرید به ۸۰ میلیون تومان افزایش یافت؛ مصوبه‌ای که ماحصل چندین جلسه شورای پول و اعتبار بود و در نهایت درهفته‌های پیش اعلام عمومی شد. بخشی از تسهیلات تازه تصویب شده مشمول افرادی می‌شود که از تسهیلات بانک مسکن و سایر بانک‌ها برای خرید واحد مسکونی یا سهم‌الشرکه و همچنین از امکانات دولتی مانند زمین، تسهیلات یارانه‌ای یا تسهیلات مسکن مهر نیز استفاده‌ای نکرده و متاهل باشند. افزایش تسهیلات مسکن موافقان و منتقدانی دارد؛

موافقان افزایش تسهیلات معتقدند «وام ۸۰ میلیون تومانی علاوه بر اینکه می‌تواند بخشی از قیمت تمام شده مسکن را پوشش دهد، می‌تواند تقاضا را تحریک و منجر به رونق غیرتورمی در این بازار شود» اما از آن طرف منتقدان این طرح بر این عقیده هستند که «افزایش تسهیلات نه تنها بخش اندکی از قیمت مسکن را پوشش می‌هد، بلکه می‌تواند اثرات تورمی و فزاینده‌ای در قیمت مسکن داشته باشد» از طرف دیگر برخی منتقدان این طرح بر این باورند که «اقساط بازپرداخت ماهانه این تسهیلات که بیش از یک میلیون تومان تعیین شده، از توان اقتصادی اقشار میان‌درآمد جامعه خارج است». در نهایت، میزان سقف تسهیلات خرید مسکن با تصویب شورای پول و اعتبار، در قالب صندوق پس‌انداز مسکن در شهر تهران تا سقف ۸۰ میلیون، شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت تا ۶۰میلیون و در سایر مناطق شهری تا ۴۰میلیون تومان تعیین شد. علاوه بر افزایش قابل توجه سقف تسهیلات مسکن یکی از مهم‌ترین نکات مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار شکستن انحصار پرداخت وام مسکن در بانک مسکن است.

به این ترتیب با مصوبه شورای پول و اعتبار امکان اعطای تسهیلات خرید و ساخت توسط تمام بانک‌های دولتی و خصوصی از محل منابع خود فراهم شده است. یکی از نکاتی که دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت مسکن با افزایش وام عنوان می‌کند این است که این تسهیلات یکباره و با خرید اوراق به متقاضیان پرداخت نمی‌شود، بلکه متقاضیان دریافت این تسهیلات باید با سپرده‌گذاری حداقل یکساله در صف انتظار برای دریافت آن باشند؛ این مدت انتظار موجب می‌شود تا تقاضا به یکباره وارد بازار نشود، چراکه با افزایش تقاضا قیمت‌ها نیز افزایش می‌یابد. در صفحه امروز باشگاه اقتصاددانان، آثار و پیامدهای افزایش وام خرید مسکن توسط موافقان و مخالفان این مصوبه بررسی شده است.