از شادی تا نگرانی

مارک تامپسون

دبیر بین‌الملل سی‌ان‌ان مانی

سرمایه‌گذاران در بریتانیا روز جمعه با شگفتی پیروزی دیوید کامرون از خواب بیدار شدند و این نتیجه را جشن گرفتند. شاخص فوتسی ۱۰۰ لندن بیش از ۲ درصد رشد کرد و پوند که روز پنج‌شنبه مقابل دلار یک درصد رشد کرده بود، روز جمعه نیز به تقویت خود ادامه داد.




ایوانا کوتوسووا

نویسنده سی‌ان‌ان مانی

به دست آوردن اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان توسط محافظه‌کاران تنها ۲۴ ساعت قبل از انتخابات دور از ذهن به‌نظر می‌رسید تا این پیروزی نگرانی‌های بازارها را آرام کند؛ بازارهایی که روزها یا هفته‌ها عدم‌قطعیت را در فکر اینکه چه کسی اداره پنجمین اقتصاد بزرگ جهان را به دست خواهد گرفت، تجربه کرده بودند.

به‌نظر می‌رسد رای‌دهندگان به‌خاطر احیای اقتصاد بریتانیا از رکود، به کامرون رای داده‌اند تا بانک‌های بریتانیا نیز شاهد رشد سهام خود باشند. با اعلام نتایج انتخابات، لویدز بانک ۵/ ۶درصد، بانک سلطنتی اسکاتلند ۵ درصد و بارکلیز ۴ درصد رشد کردند؛ اما اینها نشانه آن نیست که دوره دوم نخست‌وزیری او ساده خواهد بود.

سرمایه‌گذاران حالا خیلی زود ممکن است روی تعهد کامرون به برگزاری ‌همه‌پرسی در مورد جدایی از اتحادیه اروپا تمرکز کنند. این ‌همه‌پرسی بنا است اواخر سال ۲۰۱۷ برگزار شود. تیم بسلی، استاد اقتصاد مدرسه اقتصاد لندن می‌گوید: «فیلی در اتاق هست و آن فیل، ‌همه‌پرسی است.»

نظرها در مورد اثرات اقتصادی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا متفاوت است؛ اما بسیاری از کسب و کارها، شامل شرکت‌های آمریکایی نگران عدم قطعیتی هستند که پیش از این رای گیری ممکن است آنها را درگیر کند. البته ابرهای دیگری نیز در افق دیده می‌شوند. پیروزی بزرگ حزب ملی اسکاتلند دوباره احتمال جدایی اسکاتلند از بریتانیا را تشدید کرده است.