پیامدهای قوانین سخت مهاجرتی

نیکولاس هرست گزارشگر پولیتیکو کاهش مهارت و افزایش سن نیروی کار مشکلاتی را برای رشد در اتحادیه اروپا به وجود آورده، در حالی که اقتصاد‌های نوظهور رقابت برای استعداد و نیروی کار را تشدید کرده‌اند. سوئیس در طول بحران اقتصادی هم از رشد خوبی برخوردار بود و تولید ناخالص ملی خود را از سال ۲۰۰۷ حدود ۸ درصد افزایش داد، به رغم آنکه فرانک سوئیس در همین دوره حدود ۴۰ درصد رشد داشت.کسب‌و‌کارها و مفسران سوئیس یک عامل را از مهم‌ترین عوامل رشد می‌دانستند: مهاجرت.

مهاجرت در سوئیس منجر به جریان عظیمی از کارگران کم‌مهارت شده است. حدود نیم میلیون مهاجر از یوگسلاوی سابق هم اکنون در سوئیس زندگی می‌کنند که برابر با ۶ درصد جمعیت این کشور است. با این حال، مهم‌تر این است که این امر به سوئیس اجازه داده که مدیرانی بااستعداد، متخصصان خدمات مالی و اقتصاددانانی کارآمد را وارد کند.

حالا اوضاع در حال تغییر است و سوئیسی‌ها به فکر محدود کردن مهاجرت هستند. مثال سوئیس تنشی را نشان می‌دهد که در تمام اروپا درحال حساس شدن است. هم مهاجران کم‌مهارت و هم مهاجران با درآمد بالا محتمل است که برای رشد ضروری از کار درآیند، با این حال، رای‌دهندگان بیشتر و بیشتر با مهاجرت خصومت

می‌ورزند.

همین حالا هم بسیاری از شرکت‌ها از کمبود نیروی ماهر رنج می‌برند. بر اساس تحقیقات منتشر شده توسط موسسه «مک کینزی»، یک‌سوم از ۲۶۰۰ شرکت اتحادیه اروپا که مورد مصاحبه این موسسه قرار گرفته‌اند، گفته‌اند که نتوانسته‌اند نیروهای با مهارت‌های لازم را بیابند.

این کمبود مهارت احتمالا بدتر هم خواهد شد. توصیه‌های کمیسیون اروپا برای سال ۲۰۱۴ به همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به جز هلند هشدار داده که باید نظام‌های آموزشی و تربیتی خود را بهبود بخشند.

به موازات این امر، شمار شهروندان اتحادیه اروپا که در سن کار هستند هم از دهه آینده افت خواهد کرد. قوانین مهاجرتی اتحادیه اروپا که در سطح ملی تعیین می‌شوند، کار شرکت‌ها برای گردآوری نیرو از خارج را دشوار می‌کنند. به علاوه این قوانین با افزایش خصومت رای‌دهندگان نسبت به مهاجرت، احتمالا سخت‌تر هم

خواهند شد.

علاوه بر این، بر اساس گفته‌های رینر مونز، رئیس بخش پژوهش‌ها در موسسه «ارست گروپ»، با توسعه چین، برزیل و آمریکای لاتین و پا به سن گذاشتن نیروهای کار این کشورها، اروپا با رقابت بیشتری در مورد کارگران ماهر و غیرماهر روبه‌رو خواهد شد.

در واکنش به چنین نگرانی‌هایی، کمیسیون اروپایی پیگیر تشویق مهاجرت بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است. قوانین جدید حرکت آزاد کارگران را تسهیل کرده است. با این حال، اصلاحات بیشتر ممکن است پایدار در کار درنیایند چراکه برخی کشورهای عضو در تلاش هستند همین قوانین موجود را هم ملغی کنند. بریتانیا یکی از این کشورها است که مردم آن از لغو حرکت آزاد نیروی کار در اتحادیه

حمایت می‌کنند.

این به آن معنا نیست که اتحادیه اروپا دیگر قوانین مهاجرتی را اصلاح نخواهد کرد، اما هر اصلاحاتی هم احتمالا در جبران کاهش نیروی کار و ماهر در دهه‌های آینده مفید واقع نخواهد شد.