حمیدرضا آریان‌پور: بحث مهاجرت بار دیگر با تصاویر صدها قربانی که تلاش می‌کردند خود را از راه دریا به اروپا برسانند داغ شده است. پناهجویان بحث‌های پرشمار خاص خود را دارند، اما مهاجرت قانونی نیز مساله‌ای است که بر اقتصادهای مبدا و مقصد مهاجرت و در نتیجه بر اقتصاد جهان اثرگذار است. کشورهای مبدا مهاجران قانونی و غیرقانونی گرچه منافعی مانند رسیدن پول از کشورهای میزبان را تجربه می‌کنند، اما مهاجرت عموما به فرار مغزها می‌انجامد که جبران آن برای کشورهای در حال توسعه احتمالا ناممکن است. از آن سو برخی در کشورهای مقصد نگران اثر رقابت نیروی کار تازه‌وارد با نیروی کار بومی و همین طور پیامدهای فرهنگی مهاجرت هستند. با این همه تقریبا آشکار است که مهاجرت اگر متوازن باشد، مساله‌ای به ضرر کشورهای مبدا و به سود کشورهای مقصد است. کشورهای مقصد هم از دانش و تجربه مهاجران بهره می‌گیرند و هم با کمک این نیروی کار، اشتغال نیروهای بومی را افزایش می‌دهند.

این مسائل به ویژه از آنجا جالب توجه هستند که چندی است در بیشتر کشورهای توسعه‌یافته، رای‌دهندگان، به محدود کردن مهاجرت و مهاجران علاقه‌مند شده‌اند. در کشورهایی که شاخص‌های انسانی سطح بالای آنها باعث جریان یافتن سیل مهاجران به آنها شده، واکنش‌هایی در سطح جامعه پدید آمده که برخی اقتصاددانان را به مخالفت

واداشته است.

پس در نهایت باید به همین سوال جواب داد که پیامدهای مهاجرت برای اقتصادهای مبدا و مقصد چیست؟ در نوشته‌هایی که در پی می‌خوانید با استفاده از داده‌های علمی و پژوهش‌های مختلف به این پرسش پاسخ داده شده است. البته واضح است که سیاست‌هایی که پس از دانستن پاسخ از سوی کشورهای گوناگون اتخاذ می‌شود یا باید بشود، از کشوری به کشور دیگر متفاوت خواهد بود.