رشد 8 درصدی با رفع تحریم‌ها

لورنس نورمن گزارشگر مذاکرات ایران در وال استریت ژورنال ایران در انتظار رفع تحریم‌های هسته‌ای است تا شاهد خیزی بزرگ در اقتصاد خود باشد. این اتفاق در صورتی که این کشور با ایالات متحده و ۶ قدرت دیگر جهان تا پیش از ۳۰ ژوئن به توافق برسند، خواهد افتاد. ایران و ۶ قدرت جهانی پنج‌شنبه گذشته اعلام کردند که در مورد خطوط اصلی توافق نهایی هسته‌ای به توافق رسیده‌اند. در واقع طرفین در مورد پارامترهای اصلی در مورد توسعه هسته‌ای توافق کرده‌اند. اما هنوز سوالات بسیاری بدون پاسخ مانده اند. اینکه زمان‌بندی دقیق رفع تحریم‌ها پس از توافق نهایی چیست و اینکه با چه گام‌های دیگری همراه خواهد شد هنوز مشخص نیست. اما واضح است که بسیاری از تحریم‌های اقتصادی و مالی می‌تواند ظرف یک سال تعلیق شود و به طور بالقوه خیز بزرگی را در اقتصاد ایران به وجود آورد.

تشدید تحریم‌ها از سال ۲۰۱۲ اقتصاد ایران را به رکودی عمیق فرستاد، رکودی که در ۱۲ ماه گذشته سعی شده از آن فاصله گرفته شود. با این حال، سقوط قیمت‌ نفت خام هم می‌تواند منافع ایران از یک توافق نهایی را کمتر کند. امید واشنگتن و دیگر پایتخت‌های غربی این است که این روند جایگاه میانه روهای ایران از جمله رئیس‌جمهور‌حسن‌روحانی‌و محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران را تقویت کند و موقعیت کسانی را که به دنبال رابطه با غرب هستند، بهبود بخشد.

جان کری هنگام سخنرانی درباره توافق بر سر چارچوب به دست آمده در لوزان گفت که تحریم‌های عمده می‌تواند تنها چهار ماه پس از نهایی شدن توافق رفع شود. این زمان بندی و مرحله‌بندی دقیق رفع تحریم‌ها به اجرای تعهدات ایران بستگی خواهد داشت. بنا است از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست شود پایبندی ایران را بررسی کند.

اتحادیه اروپا، تحریم‌های اقتصادی، انرژی و بانکی خود را حذف خواهد کرد، تحریم‌هایی که شامل ممنوعیت صدور نفت و حذف ایران از شبکه تعاملات بین‌المللی سوئیفت می‌شد. ایالات متحده تحریم‌ها علیه شرکت‌های داخلی و خارجی به دلیل ارتباط اقتصادی و مالی با ایران شامل بانک مرکزی ایران را حذف خواهد کرد. این تحریم‌ها همچنین اجازه بازگشت ۱۰۰میلیارد دلار درآمد نفتی را خواهند داد، درآمدهایی که به دلیل محدودیت‌های اعمال شده توسط ایالات متحده در خارج از ایران بلوکه شده است. البته تکلیف تحریم‌های سازمان ملل کمتر مشخص است. بنا است ۶ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد ملغی شود.

به این ترتیب یکی از دیپلمات‌های اروپایی حاضر در گفت‌و‌گوها گفته که رفع تحریم‌ها می‌تواند باعث شود رشد سالانه ایران به حدود ۸ درصد برسد. مقام‌های آمریکایی اصرار دارند که می‌خواهند تضمین کنند در صورت اجرای توافق نهایی، تحریم‌ها رفع خواهد شد.

ایران پس از امضای توافق‌نامه موقت در نوامبر ۲۰۱۳ منافع زیادی به دست نیاورد، زیرا به شرکت‌های غربی هشدار داده شده بود که تجارت با ایران هنوز ممنوع است. حالا ممکن است شرایط تغییر کند.