9ساعت کار در روز

ترکیه مترجم: وحید امیری به‌رغم آنکه سازمان جهانی کار در یک گزارش با ذکر ۵ دلیل بر لزوم کم کردن روزهای کاری از ۵ روز به ۴ روز در هفته تاکید کرده و افزوده است که کار زیاد باعث بیماری‌های قلبی- عروقی، اختلالات گوارشی و اسکلتی و همچنین از بین رفتن شادی و رضایت از زندگی می‌شود و با وجود اینکه بررسی‌ها نشان داده است که میزان بهره‌وری کشورها با ساعت کار نسبت معکوس دارد، اما در ترکیه ساعات کاری در هر روز ۹ ساعت است که نسبت به آمار جهانی زیاد است. در این کشور به جای ۴۰ ساعت در هفته که در اغلب کشورها مرسوم است، ۴۵ ساعت در هفته کار انجام می‌شود به همین دلیل از کارفرمایان خواسته می‌شود که ۵/۱ برابر دستمزد ساعتی کارکنان به آنها دستمزد پرداخت شود.در ترکیه با دستور آتاتورک تعطیلی هفتگی از روز جمعه به روزهای شنبه و یکشنبه تغییر کرد. اما روز جمعه نیز در واقع کار نصف روزه است و به کارکنان و افراد زمان عبادت داده می‌شود.در مجموع تعطیلات سالانه ترکیه به سه بخش تقسیم می‌شوند: تعطیلات رسمی، تعطیلات ملی و تعطیلات مذهبی. ۱- روز اول ژانویه که روز سال نو نام دارد، تنها تعطیلی رسمی ترکیه است.

اما تعطیلات ملی ترکیه بیشتر هستند:

۲- روز ۲۳ آوریل، روز حکومت ملی و روز کودکان (سالروز تاسیس مجلس ملی ترکیه در سال ۱۹۲۰).

۳- اول ماه مه، روز کارگر و اتحاد (از سال ۲۰۰۹ به بعد تعطیل شد).

۴- روز ۱۹ ماه مه یادبود آتاتورک و روز جوانان و ورزش.

۵- روز ۳۰ اوت، روز پیروزی (پیروزی در برابر نیروهای مهاجم در سال ۱۹۲۲).

۶- روز ۲۹ اکتبر، روز جمهوری (سالروز اعلام حکومت جمهوری ترکیه در سال ۱۹۲۳).

تعطیلات مذهبی ترکیه به شرح زیر است:

۷- عید فطر (سه روز): جشن سه روزه‌ای که طی آن مردم با خوردن شیرینی، پایان یک ماه روزه‌داری و عبادت را جشن می‌گیرند. در ترکیه به این عید، عید شیرینی‌جات هم گفته می‌شود چون رسم است که طی این سه روز از فامیل و دوستانی که به خانه می‌آیند با شکلات و شیرینی پذیرایی ‌شود.

۸- عید قربان (چهار روز): این یک جشن چهار روزه است که در آن گوسفند یا گاو قربانی شده و گوشت آنها به فقرا داده می‌شود.

البته مناسبت‌های خاص مذهبی دیگر همچون شب قدر نیز در ترکیه گرامی داشته می‌شوند که به‌رغم برخی کشورهای مسلمان دیگر جزو تعطیلات محسوب نمی‌شوند. اغلب شرکت‌های ترکیه دو هفته در سال به کارکنان خود مرخصی می‌دهند. برخورداری از سابقه چندین سال کار صادقانه برای یک شرکت می‌تواند منجر به آن شود که مدت این مرخصی دو هفته‌ای افزایش یابد اما این شامل کارکنان پاره وقت نخواهد بود.