کابینه متولی حل اختلافات در بودجه

فرآیند تنظیم بودجه در هند، مانند اکثر کشورها در ماه اوت تا سپتامبر آغاز می‌شود. آغاز فرآیند تنظیم بودجه

در دولت هندوستان یک بخش مربوط به بودجه در اداره امور اقتصادی، تحت نظر وزارت دارایی وجود دارد. این بخش فرآیند فرمول‌بندی بودجه سال مالی آتی را در ماه‌های اوت تا سپتامبر هر سال آغاز می‌کند. برای انجام این کار، بخش بودجه بخشنامه سالانه بودجه را در آخرین هفته ماه اوت یا دو هفته اول ماه دسامبر هر سال منتشر می‌کند. این بخشنامه سالانه شامل دستورالعمل‌هایی برای وزارتخانه‌ها و ادارات است و چگونگی برآورد بودجه‌ای را که باید توسط آنها آماده شود، یادآور می‌شود.

برآوردهای اصلاح شده

وزارتخانه‌ها در فرآیند آماده‌سازی بودجه باید سه نوع مختلف از ارقام مربوط به مخارج و درآمدهای خود را تهیه کنند که عبارتند از: برآورد بودجه، برآوردهای اصلاح شده و برآوردهای واقعی. برای مثال، اگر آماده‌سازی بودجه در نیمه سال ۲۰۱۱ آغاز شود، به این معنی است که دولت بودجه سال مالی ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ را در دوره سپتامبر ۲۰۱۱ تا فوریه ۲۰۱۲ تنظیم می‌کند. در این مورد، پارلمان برآورد مخارج و درآمدها را برای سال ۲۰۱۳-۲۰۱۲ تصویب می‌کند که به برآورد بودجه موسوم است.

همزمان، دولت برای تنظیم بودجه ۲۰۱۳-۲۰۱۲ برآوردهای اصلاح شده از سال مالی درجریان که در این مورد ۲۰۱۲-۲۰۱۱ است، ارائه می‌کند. این برآوردهای اصلاح شده نیاز به تصویب توسط پارلمان ندارند، اما به دولت امکان می‌دهند براساس اجرای بودجه ۲۰۱۲-۲۰۱۱ طی ۶ ماه نخست از سال مالی ۲۰۱۲-۲۰۱۱ بودجه خود را به وزارتخانه‌های مختلف دوباره اختصاص دهد. درنهایت، وزارتخانه‌ها باید درآمدها و مخارج واقعی خود را برای سال مالی قبل در این مورد سال ۲۰۱۱-۲۰۱۰ اعلام کنند. بنابراین بودجه دولت برای سال مالی ۲۰۱۳-۲۰۱۲ شامل برآورد بودجه برای سال ۲۰۱۳-۲۰۱۲، برآوردهای اصلاح شده برای سال مالی ۲۰۱۲-۲۰۱۱ و مخارج و درآمدهای واقعی سال مالی ۲۰۱۱-۲۰۱۰ است.

نقش کمیسیون برنامه‌ریزی

وزارتخانه‌ها پس از بحث درباره برنامه طرح‌هایشان با کمیسیون مرکزی برنامه‌ریزی، باید برآورد هزینه‌ها را برای سال مالی آتی ارائه کنند. در واقع این کمیسیون انطباق میزان حمایت‌های بودجه‌ای ناخالص را با میزان درنظر گرفته شده در هر برنامه پنج‌ساله دولت بررسی می‌کند؛ یعنی رقم هر بودجه سالانه باید بر اساس رقم تصویب شده در کل برنامه پنج‌ساله باشد؛ اما در عمل، رقم حمایت بودجه‌ای ناخالص برای بودجه سالانه به این بستگی دارد که وزارت دارایی برای سال مالی آینده بودجه در اختیار داشته باشد.

مرحله نهایی

در مرحله نهایی آماده‌سازی بودجه، وزارتخانه‌های درآمدزای دولت برآوردهایی از درآمدهای خود در سال مالی جاری(برآوردهای اصلاح شده) و سال مالی آینده(برآورد بودجه) به وزارت دارایی ارائه می‌کنند. متعاقبا، معمولا در ماه ژانویه، نهایی کردن برآورد درآمدها مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد. وزارت دارایی با به دست آوردن ایده‌ای از منابع مورد نیاز برای تامین مخارج در سال مالی آینده، بر درآمدهای دریافتی سال مالی آتی تمرکز می‌کند. در مرحله نهایی آماده‌سازی بودجه، وزیر دارایی بودجه پیشنهادی را که توسط این وزارتخانه تهیه شده است بررسی می‌کند و در صورت نیاز، تغییراتی را در آن اعمال می‌کند. سپس وزیر دارایی با نخست‌وزیر مشورت کرده و در این مرحله بودجه را به کابینه ارائه می‌کند. اگر درمورد بودجه بین هر یک از وزارتخانه‌ها و وزارت دارایی اختلافی به وجود آید، این اختلاف باید توسط کابینه حل و فصل شود. در این مرحله، بخش بودجه در وزارت دارایی همه ارقامی را که باید در بودجه ارائه شود، ادغام و سند نهایی بودجه را آماده می‌کند. مرکز ملی انفورماتیک در فرآینده ادغام ارقام بودجه به بخش بودجه کمک می‌کند. ارقام بودجه باید به طور کامل به صورت کامپیوتری در آیند. در پایان این فرآیند، وزیر دارایی از رئیس‌جمهوری هند اجازه می‌گیرد و بودجه را به پارلمان تقدیم می‌کند. وزیر دارایی هنگام ارائه بودجه به پارلمان، سخنرانی می‌کند. درمورد فرآیند تنظیم بودجه در هند باید به این نکته توجه کرد که این فرآیند از یک جنبه فاقد شفافیت است. گرچه تصویب بودجه توسط پارلمان و بررسی اجرای آن شفاف است، اما فرآیند آماده‌سازی بودجه توسط دولت پشت درب‌های بسته انجام می‌شود.