روزنامه گاردین نظر چند کارشناس را درباره تصمیم بانک ملی سوئیس مبنی بر حذف تعیین سقف برای نرخ برابری فرانک جویا شده است. نظر این کارشناسان اقتصادی را درباره جهش یکباره پول سوئیس می‌خوانید.
جرمی کوک
اقتصاددان ارشد
در موسسه فرست ورلد

بانک ملی سوئیس از تلاش برای تضعیف ارز خود در برابر تورم معکوس و سقوط ارز واحد اروپایی دست برداشته است. این یک کاپیتولاسیون کامل است. این فشار و این باور که بانک مرکزی اروپا برنامه خرید اوراق قرضه را اجرایی می‌کند و به تضعیف بیشتر ارز خود کمک خواهد کرد برای بانک ملی سوئیس کافی بوده تا از مسیر قبلی پا پس بکشد. وقتی در مسیر یک قطار باری باشید هیچ کس برنده نخواهد شد، مگر خود قطار.



کثلین بروکس
مدیر پژوهشی
فارکس دات کام

بانک ملی سوئیس پیوندهای نزدیکی با بانک مرکزی اروپا دارد. اقدام اخیر می‌تواند نشانه این باشد که سوئیس فکر می‌کند یا می‌داند که بانک مرکزی اروپا در نشست 22 ژانویه خود برنامه تسهیل کمی را تصویب خواهد کرد و اینکه حجم این برنامه تسهیل کمی بیشتر از انتظارات بازار است، شاید 2 تریلیون دلار نه 500 میلیارد دلاری که به برخی رسانه‌ها درز کرده است.اگر بانک ملی سوئیس چنان در این باره مطمئن است پس بقیه بازار هم باید درباره انتظارات خود از نشست 22 ژانویه تجدید نظر کنند.




استفان لوئیس
اقتصاددان ارشد
موسسه ای دی ام اینوستر

در پی واکنش شدید بازارهای ارز به تغییر سیاست بانک ملی سوئیس، بانک‌های مرکزی گرداگرد جهان احتمالا در حالت آماده باش هستند. وضعیت فعلی بازارها ممکن است کمتر از دوره پیش از بحران ۲۰۰۷ مستعد بحران نباشد.اما هنوز خطرات زیادی بازارهای جهانی و اقتصاد جهان را تهدید می‌کند. برای مواجهه با تهدیدها، تنظیم‌کنندگان باید دیده بانی نظام مالی را ورای بانک‌ها گسترش دهند. این در واقع مسیری است که برخی تنظیم‌کنندگان می‌خواهند تازه در آن گام بردارند.



ایپک اوزکاردسکایا
تحلیلگر بازار
در بانک سوئیس کوت

انتظار می‌رود وحشت ناشی از جهش فرانک تا یک طرح بازی جدید ادامه داشته باشد. بانک ملی سوئیس در بیانیه رسمی خود گفته که واگرایی میان سیاست‌های پولی مناطق ارزی عمده به‌طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته و میخکوبی خزنده فرانک به یورو دیگر معقول نیست. اما ما باور داریم که هر دخالتی از سوی بانک ملی سوئیس مانند ریختن مشتی شن بر ساحل باشد. نوسان‌های ناشی از تصمیم اخیر بانک مرکزی سوئیس به نظر ادامه خواهد داشت.






الکس درایدن
استراتژیست بازارهای جهانی در موسسه جی پی مورگان

اقدام اخیر بانک ملی سوئیس کاملا هم غیرمنتظره نبود، حمایت از سرپوش فرانک سوئیس به‌طور فزاینده سخت و سخت‌تر می‌شد. با توجه به این نکته، کاهش بیشتر نرخ بهره است که باعث شگفتی است. بانک ملی سوئیس امیدوار است که اقدامات اخیرش سرمایه‌گذاران را از پناه آوردن به فرانک سوئیس به عنوان پناهگاه ارزی منصرف کند و در نتیجه شوک منفی برای اقتصاد سوئیس منتفی شود.





یان دن
رئیس بخش پژوهش
موسسه مدیریت سرمایه اشمور

چشم انداز برنامه تسهیل کمی بانک مرکزی اروپا اکنون باعث واکنش‌هایی در کشورهایی که عضو یورو نیستند مانند سوئیس شده است. بانک ملی سوئیس پنج‌شنبه تصمیم گرفت با کاهش نرخ‌های بهره خود و حذف سرپوش فرانک، نسبت به اقدامات احتمالی بانک مرکزی اروپا پیش دستی کند. نشانه‌ها حاکی است بانک ملی سوئیس بلافاصله آغاز به مداخله برای تضعیف فرانک کرده است. سرمایه‌گذاران اکنون باید برای سرمایه‌گذاری در سوئیس هزینه بیشتری بپردازند.