جنگ تجاری در دو جبهه

آنجلی راوال منبع: فایننشال تایمز مترجم: رفیعه هراتی درپی نگرانی از افزایش مازاد نفت در ماه‌های آتی، قیمت نفت به کمتر از بشکه‌ای ۵۰ دلار و نزدیک به کمترین سطح ۶ ساله رسیده است. مایکل ویتنر، تحلیلگر نفت از مرکز سوسیته جنرال، می‌گوید: «بازار درحال بررسی آن چیزی است که نیمه اول سال ۲۰۱۵ را شکل خواهد داد.» اعضای سازمان اوپک به جای کاهش تولید به منظور افزایش قیمت نفت، تصمیم گرفته‌اند تولید را در سطح ۳۰ میلیون بشکه در روز حفظ کنند و این مساله کاهش قیمت نفت را که از ماه ژوئن آغاز شده، تسریع کرده است. تولید بی‌وقفه نفت توسط آمریکا و تولید کشورهایی مانند لیبی و عراق که از برآوردها فراتر رفته است و همزمانی آن با کاهش تقاضا از طرف اروپا و آسیا به دلیل افت رشد اقتصادی در این مناطق، همگی بر قیمت نفت فشار وارد می‌کنند. دیوید هافتون، مدیر ارشد مرکز پی‌وی‌ام در لندن، می‌گوید به نظر نمی‌رسد عربستان سعودی و متحدانش در استراتژی خود تجدید نظر کنند. به نظر می‌رسد آنها منتظرند قیمت سطح خود را پیدا کند و ببینند چه رخ خواهد داد. او می‌افزاید: «آنها در دو جبهه در جنگ تجاری هستند. یک جنگ علیه کاهش مصرف نفت و یک جنگ علیه افزایش رقابت در تولید و تنها سلاح آنها در این جنگ‌ها قیمت است.»

با توجه به وجود فشارها بر قیمت نفت، موسسه گلدمن ساکس پیش‌بینی متوسط قیمت نفت برنت را برای سال ۲۰۱۵ از ۷۵/۸۳ دلار در هر بشکه به ۴۰/۵۰ دلار در هر بشکه کاهش داده است. این موسسه پیش‌بینی متوسط قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت را نیز از بشکه‌ای ۷۵/۷۳ دلار به بشکه‌ای ۱۵/۴۷ دلار کاهش داده است. تحلیلگران گلدمن ساکس اعلام کردند: «انتظار داریم فقدان موازنه بازار جهانی در نیمه اول سال ۲۰۱۵ بیش از پیش‌بینی قبلی باشد.» این موسسه اعلام کرد قیمت‌ها تا زمان کاهش قابل توجه تولید و افت مازاد عرضه در بازار نفت، پایین خواهند ماند. گلدمن ساکس پیش‌بینی قیمت نفت برای سال ۲۰۱۶ را نیز کاهش داده و اعلام کرده است قیمت نفت در سال ۲۰۱۶ به محدوده ۳۰ تا ۴۰ دلار سقوط خواهد کرد. این در شرایطی است که دیگر تحلیلگران بازار نیز پیش‌بینی‌های خود را از قیمت نفت کاهش داده‌اند. مرکز سوسیته جنرال، پیش‌بینی قیمت نفت برنت را به بشکه‌ای ۵۵ دلار و پیش‌بینی قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت را به بشکه‌ای ۵۱ دلار کاهش داده است.

شرکت خدمات نفتی بیکر هیوز از کاهش ۶۱ دکل حفاری در هفته منتهی به ۹ ژانویه در آمریکا خبر داده است که بیشترین کاهش هفتگی از سال ۱۹۹۱ تاکنون به شمار می‌رود. گرچه تعداد دکل‌های حفاری طی ۱۰ هفته از ۱۳ هفته اخیر کاهش یافته است، اما اندازه و سرعت تولید مشخص نیست. کارستن فریچ از کامرز بانک می‌گوید ناظران بازار برای کاهش تولید نفت آمریکا باید تا نیمه دوم سال ۲۰۱۵ منتظر بمانند. پیش‌بینی وجود مازاد بیش از یک میلیون بشکه نفت در ۶ ماه آینده موجب شده است شرایط کانتانگو (شرایطی که قیمت برای تحویل‌های آتی بیشتر از سطح قیمت فعلی است) در بازار نفت گسترش یابد. درنتیجه بزرگ‌ترین معامله‌گران جهان ترجیح می‌دهند نفت خام و فرآورده‌های نفتی را در تانکرها ذخیره کنند به این امید که از فروش با قیمت بالاتر در آینده سود بیشتری به دست آورند.

از سوی دیگر، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده است تولیدکنندگان غیرعضو اوپک کمتر از آنچه قبلا پیش‌بینی شده بود تولید را در سال ۲۰۱۵ افزایش خواهند داد و این مساله به تقویت قیمت نفت کمک خواهد کرد. این آژانس پیش‌بینی رشد عرضه توسط تولیدکنندگان غیرعضو اوپک را تا روزانه ۳۵۰ هزار بشکه کاهش داد. به گفته این آژانس با این وجود عرضه نفت توسط تولیدکنندگان غیر عضو اوپک در سال ۲۰۱۵ روزانه ۹۵۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت و به ۵/۵۷ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. تولید نفت کلمبیا حدود ۱۷۵ هزار بشکه در روز کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی خواهد بود.