کساوان بالاسوبرامانیام نویسنده دانشنامه «اینوستوپدیا» معامله‌گران مدام شاخص‌های گوناگون اقتصادی را دیده‌بانی می‌کنند تا روند رشد اقتصاد را تعریف و تعیین کنند. برخی از مهم‌ترین شاخص‌ها عبارتند از شاخص بهای مصرف‌کننده، میزان ساخت‌و‌ساز در بخش مسکن، تولید ناخالص داخلی و گزارش اشتغال‌زایی. از میان این شاخص‌ها، گزارش اشتغال‌زایی شامل داده و آمار متنوعی است که نکات زیادی برای بازارهای مختلف در بر دارد، داده‌هایی که بسیار به کار تحلیل روندهای بازارهای مختلف می‌آید. گزارش اشتغال‌زایی در نخستین جمعه هر ماه توسط «اداره آمار کار» منتشر می‌شود و داده‌هایی را برای پوشش دادن وضعیت ماه گذشته دارا است. این گزارش علاوه بر اعلام تعداد مشاغل ایجاد شده به نرخ بیکاری هم می‌پردازد تا اهمیت آن دو چندان شود.

در میان داده‌های گزارش اشتغال‌زایی، مهم‌ترین آماری که مورد تحلیل قرار می‌گیرد داده‌های فهرست حقوق‌بگیران بخش غیرکشاورزی است که تعداد کل کارگران حقوق‌بگیر آمریکا در هر کسب‌و‌کاری را به‌جز کارمندان عمومی دولت، شاغلان کارهای خانگی (مانند پرستاران بچه)، کارمندان سازمان‌های غیرانتفاعی و کارکنان بخش کشاورزی ارائه می‌کند. این داده به دقت تحلیل می‌شوند، چراکه در تعیین نرخ رشد اقتصاد و همچنین تورم اهمیت دارد.

اما این گزارش که در واقع توسط وزارت کار آمریکا تهیه می‌شود، چه اثری بر بازارها دارد؟ داده‌های این گزارش هم مانند تمام دیگر شاخص‌های مهم اقتصادی برای بازارهای مالی حائز اهمیت است، اما آنچه بر بازارهای مالی و بازارهای کالا اثر دارد، تفاوت میان داده‌های واقعی گزارش فهرست حقوق‌بگیران غیرکشاورزی و ارقام مورد انتظار است. رشد شمار حقوق‌بگیران بخش غیرکشاورزی نشانه ای از رشد اقتصاد است و بهتر از در انتظار بودن آن نشانه‌ای از عملکرد بهتر اقتصاد از آنچه کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند. مثلا رشد اشتغال‌زایی، به رشد شاخص‌های سهام بیشتر شرکت‌ها منجر می‌شود و در بازار ارز، ارزش دلار را بالا می‌برد. البته اگر افزایش فهرست حقوق‌بگیران بخش غیرکشاورزی سرعت بیش از اندازه‌ای داشته باشد می‌تواند باعث افزایش ناخواسته تورم هم بشود. در بازار فارکس، تفاوت میان داده‌های واقعی فهرست و برآوردهای قبلی با دقت بیشتری مورد توجه قرار می‌گیرد. اگر داده‌های این گزارش بدتر از برآوردهای اقتصاددانان باشد، معامله‌گران فارکس با پیش‌بینی تضعیف دلار، معمولا این ارز را می‌فروشند. واضح است اگر داده‌های این گزارش بهتر از انتظارات اقتصاددانان باشد، خرید دلار با افزایش روبه‌رو خواهد شد. گزارش روز جمعه وزارت کار ایالات متحده مانند همیشه مورد توجه بود و وقتی اهمیت آن را با توجه به آنچه شرحش رفت درک کنیم، از واکنش بازارهای گوناگون شگفت زده نخواهیم شد.