ضربه محکم به رکود

رابرت شرودر گزارشگر «سیاست مالی» در مارکت واچ اقتصاددانان بسیاری به گزارش اشتغال‌زایی اقتصاد آمریکا در ماه نوامبر واکنش نشان داده‌اند که نشان از تعجب تقریبا همه کارشناسان است. این گزارش نشان می‌دهد که اقتصاد آمریکا در ماه نوامبر ۳۲۱ هزار شغل ایجاد کرده که بیشترین میزان رشد از ژانویه سال ۲۰۱۲ است. نرخ بیکاری روی ۸/۵ درصد ثابت مانده؛ اما این به‌دلیل ورود افراد بیشتر به بازار کار است؛ کسانی که پیش‌تر از یافتن شغل ناامید بودند. این آمار خوب باعث واکنش‌های جالبی شده است. نیرا تاندن، در توییتر خود نوشته: «وای! ۳۲۱! بالاخره آماری از راه رسید که می‌تواند حداقل دستمزد را بالا ببرد.» جان کانالی نوشته: «یک گزارش خوب دیگر. ۳۲۱ هزار نوامبر خیلی بهتر از ماه اکتبر است؛ اما ثابت ماندن نرخ بیکاری باعث می‌شود پایان سیاست‌های انبساطی زمان بیشتری ببرد.» اسکات پال نوشته: «طرفداران کالاهای آمریکایی حالا خوشحال‌تر خواهند بود. انتظارات بهتر و بهتر خواهد شد.» محمد العریان نوشته: «یک گزارش تاثیرگذار و قوی! این خبر خوبی برای اقتصاد است. حالا وال‌استریت باید ورای فدرال رزرو، چشم‌اندازی جهانی داشته باشد.» جوزف لاورگنا هم نوشته: «بر اساس گزارش اداره آمار کار، رشد مشاغل جامع و در تمام بخش‌ها بوده است. انتظار این بود که رشدی ۵ هزار موردی نسبت به ماه اکتبر داشته باشیم، پس این گزارش واقعا قوی است.»

اما واکنش‌ها قطعا به توییتر ختم نمی‌شود. مقالات مفصلی در رابطه با گزارش اخیر نوشته شده است. اینجا تنها به چند مورد جالب اشاره می‌کنم. نیل دوتا از موسسه Renaissance Macro می‌نویسد: «گزارش اشتغال‌زایی ماه نوامبر ضربه محکمی به رکود بود. رشد معنادار مشاغل همراه با درآمد هر ساعت کار نشان می‌دهد که بخش خصوصی شاهد رشد درآمد است. البته ما در مورد اینکه قدرت واقعی اشتغال‌زایی معادل داده‌های این گزارش باشد، تردید داریم. با توجه به این نکته باید اشاره کرد که تکانه بازار کار قوی است که نشان می‌دهد فدرال رزرو ممکن است زودتر و شدیدتر از آنچه انتظار می‌رفت وارد عمل شود.»

پل مورتیمور- لی و لورا روزنر از بانک BNP Paribas معتقدند: «در صورت‌جلسه نشست‌های قبلی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در مورد زمان افزایش نرخ بهره، نیاز به «زمان قابل توجه» مورد اشاره قرار گرفته بود و این عبارت ممکن است در بیانیه‌های ماه دسامبر حذف شود. زمان افزایش نرخ‌های بهره هم اکنون میانه‌های سال ۲۰۱۵ در نظر گرفته می‌شود؛ اما با توجه به گزارش روز جمعه این زمان ممکن است زودتر از راه برسد.»

جیم اوسولیوان، از موسسه High Frequency Economics می‌گوید: خلاصه گزارش فهرست مشاغل بخش غیرکشاورزی آمریکا این است که این گزارش قوی است. گرچه نرخ بیکاری ثابت مانده، اما روند آن به وضوح رو به کاهش است. میانگین مشاغل ایجاد شده در ۱۱ ماه گذشته از سال ۲۰۱۴، ۲۴۱ هزار مورد در هر ماه بوده که از میانگین ماهانه سال ۲۰۱۳، ۱۹۴ هزار شغل بیشتر است. حتی اشتغال خانگی هم امسال به طور میانگین ۲۴۵ هزار مورد بیشتر بوده است. این وضعیت برای دادن شتاب بیشتر به نیروی کار در طول زمان بسیار خوب است.»

اندرو گرنتهام از موسسه CIBC WM Economics بر این باور است: «برای اولین بار در ماه‌های اخیر، حداقل دستمزد هم با رشد روبه‌رو شده است. رشد حداقل حقوق هر ساعت کاری گرچه تنها ۴/۰ درصد بوده، اما رشد نسبت به نوامبر ۲۰۱۳، ۱/۲ درصد است. فدرال رزرو ممکن است برای افزایش نرخ بهره در انتظار نشانه‌های بیشتری از رشد حداقل حقوق باشد؛ اما بانک مرکزی به هر حال ممکن است زودتر از انتظارات قبلی دست به افزایش نرخ بهره بزند. اگر تکانه کنونی در بازار کار حفظ شود و نرخ بیکاری به افت ادامه دهد، کمیته بازار آزاد دست به کار خواهد شد.»

اما داگلاس هولتز از American Action Forum

می‌نویسد: «نکته اصلی که باید حواسمان را به آن جمع کنیم این است که این جهش ممکن است بازتاب‌دهنده مسائل فصلی باشد. همچنین باید توجه داشت که بهره‌وری پایین نیز تنها با سرعت گرفتن رشد تولید ناخالص داخلی حل خواهد شد.»

دست آخر به واکنش اریک گرین از TD Securities USA می‌رسیم که می‌نویسد: «گزارش وزارت کار تقریبا به طور کامل عالی است. بازار کار در سال ۲۰۱۴ وضعیت بسیار خوبی داشته است.»

ضربه محکم به رکود