زمان اصلاح قانون مهاجرت

لوییس گوتیرز، نماینده کنگره از ایالات ایلینوی منبع: گاردین انتخابات در آمریکا به پایان رسیده است. بنابراین بهانه، تاخیر و بی‌تحرکی در اصلاح قانون مهاجرت پایان یافته است. رئیس‌جمهوری ایالات متحده باید تحت قوانین موجود به سرعت از قدرت خود استفاده کند و به مساله مهاجرت و اخراج مهاجران هرچه زودتر رسیدگی کند. باراک اوباما باید به قول خود عمل کند. او گفته بود پس از انتخابات آنچه که می‌‌تواند، برای «اصلاح سیستم معیوب مهاجرت» انجام خواهد داد.

گویا او یکسری اقدامات انجام داده است، اما تنها یک راه برای موفقیت وجود دارد و آن طرح قوانین برای مدرن کردن سیستم مهاجرت است. موفقیت در زمینه مهاجرت به معنی نزدیک شدن به اصلاحات است و این مساله به نوبه خود به معنای گسترش حمایت از ۵ تا ۸ میلیون نفری است که درحال حاضر به‌طور غیرقانونی در آمریکا زندگی می‌کنند.

ظرف چند هفته آینده یک کنگره منفعل جایگزین کنگره منفعل دیگری خواهد شد، اما هیچ چیز درمورد مساله مهاجرت تغییر نخواهد کرد. نزدیک به ۵۰۰ روز قبل، سنا قوانینی را تصویب کرد که دامنه گسترده‌ای از اصلاحات سیستم مهاجرت آمریکا را در بر می‌گیرد، اما این قوانین با سوگند کنگره جدید به دست فراموشی سپرده خواهند شد. در مجلس نمایندگان به‌رغم حمایت اکثریت نمایندگان از تصویب قوانین مشابه، رهبران جمهوری‌خواه اجازه رای‌گیری ندادند، زیرا بین جمهوری‌خواهان شکاف عمیقی به وجود می‌آورد و این خطر وجود داشت که اوباما بخشی از اعتبارات آن را صرف دیگر اولویت‌های ملی کند.

این در شرایطی است که اوباما نمی‌تواند با اقدامات اجرایی همه آنچه را لایحه جامع سنا انجام می‌دهد، به انجام برساند، اما می‌تواند برای بهبود امنیت و کاهش تاثیر ویرانگر اخراج از کشور بر خانواده‌های آمریکایی اقدام کند. پس آقای رئیس‌جمهور به پیش برو و تا آنجا که امکان دارد افراد بیشتری را از صف اخراج از کشور خارج کن. با توجه به منابع محدود و ۵/۱۰ میلیون مهاجری که از آمریکا اخراج خواهند شد، رئیس‌جمهوری و وزارت امنیت داخلی ایالات متحده باید اخراج مهاجران را اولویت‌بندی کنند.

به این صورت که کسانی که جرایم سنگین مرتکب شده‌اند و برای آمریکا خطر محسوب می‌شوند باید زودتر اخراج شوند، اما در مورد بقیه، ثبت میلیون‌ها مهاجر توسط دولت و قانونی شدن زندگی و کار آنها در آمریکا در جهت منافع ملی خواهد بود.

اولین گام ثبت مهاجران برنامه‌ای است که شامل بررسی سوابق جنایی، اظهارنامه کامل مالیاتی و بررسی‌های دوره‌ای و تجدیدشونده باشد. این مساله کارفرمایان را مطلع می‌کند که دولت قصد دارد از حقوق قانونی همه کارکنان حفاظت کند و سوءاستفاده و کاستن از کارگران متولد آمریکا را برای آنان دشوارتر می‌کند. واقعیت این است که اکثر مهاجران غیرقانونی آمریکا بیش از یک دهه است که در این کشور زندگی می‌کنند، آنها خانواده، فرزند و شغل دارند. اگر اوباما اصلاحات جامعی را ارائه کند و تعیین کند اخراج چه کسانی به‌طور موقت به تعویق می‌افتد و چه کسانی اجازه خواهند داشت تا زمان اصلاحات دائمی و تصویب قانون در ایالات متحده بمانند، از حمایت دموکرات‌ها و مردم آمریکا برخوردار خواهد شد. هر اقدامی کمتر از این مورد حمایت قرار نخواهد گرفت و افرادی که رها شده‌اند، خانواده‌هایشان را به انتقاد از رئیس‌جمهور ترغیب می‌کنند.

اما جمهوری‌خواهان از هر اقدامی که اوباما انجام دهد انتقاد خواهند کرد چون انتقاد کار آنها است. آنها خواهند گفت با او همکاری خواهند کرد، به شرطی که اقدام اجرایی نکند، اما این دو متناقض نیستند. اقدامات کنگره اغلب دنباله اقدامات رئیس‌جمهوری در اخراج نکردن مهاجران بوده است، اما کنگره می‌تواند آنچه را رئیس‌جمهوری دستور می‌دهد، تغییر دهد. در شرایطی که جمهوری‌خواهان در مورد اینکه آیا باید کاری در مورد مهاجرت انجام دهند یا نه اختلاف نظر دارند، اوباما که قدرت کمک و حفاظت از آمریکا را دارد باید کاری انجام دهد. با توجه به اینکه انتخابات به پایان رسیده است، اقدام کردن اولین گام برای بازگرداندن نظم و مشروعیت به سیستم مهاجرت است. اگر این کار باعث شود کنگره منفعل اقدامی انجام دهد که چه بهتر. پس آقای رئیس‌جمهور هرچه از دستت برمی‌آید برای نجات خانواده‌های آمریکایی انجام بده.