«نان»؛ شعار اکمل‌الدین اوغلو

گولو توموش‌تکین منبع: دیلی صاباح مترجم: حسین موسوی «اکمل‌الدین احسان‌اغلو»، رئیس سابق سازمان همکاری کشورهای اسلامی نامزد مشترک ۱۰ حزب (که شامل دو اپوزیسیون بزرگ این کشور هم می‌شود) از برنامه‌های خود رونمایی کرد. او که با شعار «اکمل‌الدین برای نان» در نخستین کنفرانس خبری خود حضور پیدا کرده بود، بخشی از سخنان خود را به انتقاد از دولت رجب طیب اردوغان اختصاص داد.

او ضمن انتقاد از برنامه‌های رجب طیب اردوغان درخصوص بیش از ۱۰ سال حاکمیت حزب عدالت و توسعه گفت: ترکیه در نقطه سیاهی ایستاده است؛ در حالی که تعداد مردم فقیر روز به روز در حال افزایش است. در سطح شهر خودروهای لوکس در حال تردد هستند و همین خودروها اجازه نمی‌دهند چهره واقعی شهر دیده شود؛ درحالی‌که در جای جای این شهر (استانبول) و کشور فقیران زیادی وجود دارد. او افزود: «کسی که مسوول این وضع است، شخص نخست‌وزیر است. او از این وضعیت سود می‌برد و خواستار باقی ماندن امور بر همین منوال است.»

او در ادامه ضمن انتقاد از سیاست‌های حاکم در دولت مدعی می‌شود: «هر جا می‌روم، با مردمی روبه‌رو می‌شوم که از کارت‌های اعتباری خالی‌شان گله‌مندند. آنها می‌گویند با افزایش نرخ سود مدام در حال بدهکارتر شدن هستند.»

احسان‌اغلو در سخنانی ضمن نقد سیاست‌های بانکی اردوغان گفت که رئیس‌جمهوری در این کشور قدرت تغییر در سیاست‌های مالی را ندارد؛ اما می‌تواند با استفاده از موقعیت خود با آنها همکاری کند و در جهت رفع مشکلات بکوشد. او گفت: «رئیس‌جمهوری در این کشور راه نمی‌سازد، بلکه راه نشان می‌دهد.»

اکمل‌الدین احسان‌اغلو در این خصوص اضافه کرد: راه ناهموار است. فاصله بین فقرا و اغنیا بیشتر شده است. ترکیه باید در این زمینه متعهد شود که این فاصله را کاهش دهد و بدون توجه به نگرش حزبی، مشکلات مردم ترکیه را رفع و رجوع کند.

او پیش از این نیز اعلام کرده بود که نامزدی مستقل است و در این زمینه تاکید کرده بود: «من نامزد همه مردم هستم. به هیچ حزبی تعلق خاطر ندارم؛ اما از حمایت همه تکنوکرات‌ها و بوروکرات‌ها در احزابی که از من پشتیبانی کرده‌اند، برخوردار هستم.» حزب جمهوری خلق ترکیه که جزو سوسیالیست‌های میانه به حساب می‌آید، از بزرگ‌ترین حامیان اکمل‌الدین احسان‌اغلو است که بارها انتقاد خود را از سیاست‌های بانکی اردوغان اعلام کرده بود.

دیگر حزب حامی وی، حزب حرکت ملی (MHP) است که از احزاب ناسیونالیست به حساب می‌آید. این دو حزب نزدیک به دو ماه پیش از نامزدی اکمل‌الدین احسان‌اغلو حمایت خود را اعلام کردند.