ورشکستگی انتخابی

پیتر کوی دبیر سرویس اقتصادی بلومبرگ بیزینس ویک ورشکستگی فاجعه‌ای بزرگ برای یک دولت است، اما حالا که موسسه استاندارد اندپورز (S&P) اعلام کرده که آرژانتین در «ورشکستگی انتخابی» است، تنها امید این کشور به مذاکرات جدید خواهد بود. موسسه S&P این اظهار نظر را هفته گذشته پس از آن اعلام کرد که مذاکرات آرژانتین با طلبکاران آمریکایی به شکست انجامید. آنها به آرژانتین فرصتی ۳۰ روزه داده بودند تا ۵۳۹ میلیون دلار بدهی خود را بپردازد. با این همه نشانه‌های امید پس از اعلام ورشکستگی آرژانتین هنوز موجود است. ورشکستگی معمولا اثر بدی روی قیمت‌های اوراق قرضه دارد، اما قیمت‌های اوراق قرضه آرژانتین پس از اعلام ورشکستگی به بالاترین میزان از سال ۲۰۱۰ رسید. این یعنی سرمایه‌گذاران به این خوش‌بین هستند که دولت در نهایت با طلبکاران به توافق خواهد رسید. موسسه مالی گلدمن ساکس گفته در صورتی که آرژانتین ظرف چند روز با طلبکاران به توافق برسد، احتمال درمان ورشکستگی وجود خواهد داشت. آرژانتین در سال ۲۰۰۱ و بر سر اوراق قرضه دولتی با ۹۵ میلیون دلار بدهی ورشکسته شد. دارندگان ۲۹ درصد اوراق با تمهیدات تازه‌ای که بر اساس آن بخشی از سود خود را دریافت می‌کردند موافقت کردند، ولی گروهی از صندو‌ق‌های تامینی سرمایه‌گذاری تحت رهبری موسسه Elliott Management متعلق به میلیاردر پال سینگر اوراق قدیمی را نگه داشتند و خواستار پرداخت کامل بدهی‌ها هستند. یک قاضی آمریکایی طرف آنها را گرفته و می‌گوید که آرژانتین نمی‌تواند بدهی‌های اوراق جدید را بپردازد مگر آنکه پرداخت‌های مربوط به تمام طلبکاران پرداخت شود.

به لحاظ فنی، اقدام استاندارد اندپورز به دارندگان اوراق قرضه جدید این حق را می‌دهد که درخواست پرداخت فوری و کامل را داشته باشند. اما با توجه به شرایط مالی خطرناک آرژانتین، این مساله ممکن نیست و دارندگان اوراق این را می‌دانند. تاثیر معنادارتر از دست رفتن ضرب‌الاجل پیش گفته احتمالا روی سوآپ اعتبار دیده خواهد شد که از سرمایه‌گذاران در برابر ورشکستگی محافظت می‌کند. پاسخ به این پرسش که آیا ورشکستگی اتفاق افتاده یا نه با یک مجمع بین‌المللی (International Swaps & Derivatives Association) است. اگر این مجمع بگوید آرژانتین ورشکست شده، دارندگان سوآپ‌های اعتباری ورشکستگی پول زیادی به دست می‌آورند. افراد می‌توانند سوآپ‌ها را بخرند تا با ورشکستگی معامله کنند حتی اگر صاحب اوراق قرضه آرژانتین نباشند. احتمال کمی وجود دارد که این مجمع آن معامله گران را با اعلام ورشکستگی آرژانتین ناامید کند، چراکه توافق هر لحظه ممکن است به دست آید.

دولت‌هایی که به خاطر بدهی ورشکست می‌شوند در قرض گرفتن از بازارهای بین‌المللی مشکل دارند. این مساله جدیدی برای آرژانتین نیست، چنین جریان مالی ای از ورشکستگی سال ۲۰۰۱ قطع شده بود. با این حال، هر چه این ورشکستگی جدید طولانی‌تر شود، دسترسی به بازارهای سرمایه جهان برای آرژانتین دشوارتر خواهد شد.