کی‌روش حفظ شود، اما با رقم معقول

عزیز محمدی رئیس اتحادیه باشگاه‌های فوتبال حضور مربی خارجی به شرطی که از مربیان خوب خارجی استفاده کنیم خوب است، البته باید توجه کنیم که این مربی با قیمت مناسب و آشنا به علم روز دنیا باشد. اگر ما به این مسائل توجه کنیم، مطمئن باشید که از فوتبال روز عقب نمی‌مانیم. شما نگاه کنید. در همین جام‌جهانی تیم‌های شیلی، مکزیک و حتی کاستاریکا با مربیانی آمده بودند که خوب کار کردند؛ مربیانی با قیمت مناسب که ما هم می‌توانیم از امثال آنها در فوتبال خود استفاده کنیم.

حفظ کی‌روش می‌تواند برای ما مثمرثمر باشد به این دلیل که فوتبال ما را می‌شناسد، اما تمدید قرارداد با یک مربی موفق هم عرف و چارچوبی دارد که باید روی آن کار کارشناسی شود و بعد تصمیم‌گیری کرد. ما با حضور کارلوس کی‌روش در راس فوتبال ملی توانستیم به درآمدهایی مانند جوایز فیفا و پول تبلیغات برسیم. این امکان البته با مربیان داخلی هم ممکن است اما الان نه. ما باید یک دوره دیگر چهارساله از مربی خارجی استفاده و پس از آن به سراغ نیروهای داخلی برویم؛ نیروهایی که در کنار مربی خارجی نشسته و با استفاده از تجربیات او خودشان را به علم روز فوتبال مسلح کرده‌اند. پروسه جایگزینی مربیان داخلی با نمونه‌های گرانقیمت خارجی امکان‌پذیر است، اما ما فعلا باید از مربیان بزرگ استفاده کنیم و رسیدن به یک رقم معقول برای عقد قرارداد با آنها هم غیرممکن نیست.

مطمئن باشید این پروسه اگر درست مدیریت شود ختم به‌خیر می‌شود. گفتم که اگر مربیان جوان داخلی زرنگی به خرج داده و حواس‌شان به کار مربی خارجی باشد، می‌توانند با آموختن از او و استفاده از تجربیات جایگزین چنین روزهایی باشند که اگر مربی خارجی طاقچه‌بالا گذاشت از آنها استفاده کنند. با این سیاست در حال حاضر هزینه کردن برای ما منطقی است. این ۱۲میلیارد تومان که او خواسته نه‌تنها به سودآوری بلکه به‌ سلامت و نشاط جامعه هم کمک می‌کند، البته همه اینها به شرطی است که این ماجرا درست مدیریت شده و از تمام جوانب آن استفاده شود. ما با یک برنامه‌ریزی درست به جام‌جهانی رسیدیم. در کنار جوایز پاداش و اسپانسر رسانه‌ها هم سهم خود را بردند و فوتبال ما برابر آرژانتین نتیجه‌ای را گرفت که به‌نفع همه شد.

درست است که ما باختیم، اما بازیکنان ما در ویترین جهانی قرار گرفته و می‌توانند لژیونر شوند. رسانه‌ها مورد توجه مخاطب قرار گرفته و فروش خود را داشتند. اینها تنها بخشی از درآمدهای فوتبالی است که اگر با یک برنامه‌ریزی درست همراه باشد عاید یک فوتبال می‌شود.