نیازمند خواست ملی هستیم

دکتر یحیی آل‌‌اسحاق رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران ایجاد پنجره واحد تجاری قطعا تاثیر فراوانی بر تجارت خارجی ایران خواهد داشت؛ به دلیل آنکه یکی از مشکلات گمرک در حال حاضر بوروکراسی اداری است که از جانب تشکیلات مختلف تحمیل و گاهی تشدید می‌شود. حتی در برخی موارد گمرکات کشورهای مختلف که در مرزهای ما قرار دارند، این بوروکراسی را بیشتر می‌کنند. عدم تطابق زمان، عدم تطابق مقررات و قوانین موجود میان کشورها و دیگر مسائل اداری که بوروکراسی را تشدید می‌کند، مشکلات مختلفی ایجاد کرده که به نظر می‌رسد، با ایجاد پنجره واحد تجاری بخش قابل توجهی از آن قابل برطرف شدن است.

امروزه یک مراجعه‌کننده به گمرک باید برای حل‌و فصل مسائل گمرکی به جاهای مختلف سر بزند و با شرایط مختلف آنها برای رفع مشکلاتش تلاش کند و همین موضوع وقت و زمان زیادی نیاز دارد. این در حالی است که با ایجاد یک محیط مشترک و واحد می‌توان همه این کارها را در یک زمان واحد انجام داد. به همین دلیل موضوع ایجاد پنجره واحد تجاری از مدت‌ها قبل مطرح شده و حتی در سال‌های گذشته برخی سخت‌افزارهای مورد نیاز آن در برخی گمرکات کشور نیز تهیه شده، اما هنوز اجرا نشده است. شاید دلیل اصلی این موضوع این است که در درجه اول باید هماهنگی و خواست ملی وجود داشته باشد وگرنه ایجاد سخت‌افزار کار دشواری نیست و در مدت زمان کمی هم قابل تهیه است.

بنابراین به نظر می‌رسد اگر دست‌اندرکاران این موضوع تصمیم بگیرند و خواسته باشند، این امر شدنی است. خوشبختانه رئیس کل گمرک در دولت یازدهم نیز به اجرای این کار معتقد است و برای اجرایی شدن آن تلاش می‌کند. پس اگر سایر سازمان‌ها و نهادهای مربوطه از جمله بانک‌ها، سازمان مالیاتی، سازمان استاندارد و ... نیز در این موضوع با گمرکات کشور همراهی کنند و تقابل نداشته باشند، این موضوع به اجرا نزدیک‌تر می‌شود. ایجاد پنجره واحد تجاری که وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به اجرای آن تاکید دارد، کار بزرگی جهت تسهیل امور است و رونق اقتصادی و بهبود وضعیت تجارت خارجی و همچنین بهبود شاخص‌های اقتصادی از جمله شاخص بهبود فضای کسب‌وکار را در پی دارد؛ به ویژه اینکه امروزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های جدید نیز این روند را در کشورهای دنیا تسهیل کرده‌اند. به این ترتیب که پیش از اینکه یک کشتی، واگن، کانتینر یا هواپیما به مقصد نهایی برسد و بارش را تخلیه کند، اسناد و مدارک آن از طریق اینترنت ارسال شده و حتی جای کالاها در گمرکات و انبارها هم مشخص شده‌ است. اینها استفاده‌هایی است که دنیا از تکنولوژی می‌برد و جا دارد که ما هم فضا را برای پذیرش این شکل تجارت آماده کنیم. به همین دلیل اعتقاد ما بر این است که هر چند سخت‌افزار ۱۰۰درصد باید فراهم شود، اما مهم‌تر از آن عزم ملی و خواست دست‌اندرکاران است. هر چند که وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که باید ایجاد پنجره واحد تجاری تا پایان سال جاری اجرایی شود، اما چون اجرای این طرح در اختیار یک وزیر نیست و نیاز به تصمیم‌گیری وزرای مختلف و دست‌اندرکاران مختلف این حوزه دارد، نمی‌توان تا این حد قطعی درباره آن اظهارنظر کرد.