راز بزرگ بازار رمزارز

در دوره‌‌‌های گذشته، هاوینگ (Halving) بیت‌کوین معمولا محرکی قدرتمند برای رشد صعودی قیمت پادشاه بازار و به‌‌‌تبع آن کل بازار ارزهای دیجیتال بود. اما این بار شرایط تغییر کرده و عوامل مختلفی باعث شده‌‌‌اند تا این روند مورد انتظار، با تاخیر و چالش‌‌‌هایی مواجه شود. در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی این علل بپردازیم و هریک از عوامل تاثیرگذار را به‌‌‌صورت جداگانه مورد تجزیه‌‌‌وتحلیل قرار دهیم.

فشار فروش صندوق‌های ETF و عدم‌قطعیت در داده‌‌‌های اقتصادی آمریکا

یکی از عوامل مهمی که باعث فشار فروش در بازار کریپتو شده، رفتار صندوق‌های قابل‌‌‌معامله در بورس (ETF) آمریکاست. در سال ۲۰۲۴، فشار فروش صندوق‌های قابل‌‌‌معامله در بورس و ازطرفی، عدم‌قطعیت در داده‌‌‌های اقتصادی آمریکا، از عوامل کلیدی تاثیرگذار بر تاخیر در روند صعودی بعد از هاوینگ بوده‌‌‌اند. با توجه‌‌‌ به سیاست‌‌‌های انقباضی قبلی فدرال‌رزرو، سرمایه‌گذاران نهادی فعال در صندوق‌های رمزارزی، بیشتر از گذشته به دارایی‌‌‌های امن‌‌‌تر متمایل شدند؛ این مساله باعث افزایش فشار فروش در بازار ارزهای دیجیتال شد. همان‌طور که می‌‌‌دانیم، پس از کرونا، فدرال‌رزرو همواره در تلاش بوده تا با افزایش نرخ بهره، تورم را مهار کند. نقطه شروع افزایش اخیر این شاخص، سال ۲۰۲۲بود که باعث کاهش تقاضا برای دارایی‌‌‌های پرریسک مانند بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال شد. در این شرایط، سرمایه‌گذاران نهادی که بخش عمده‌‌‌ای از جریان‌‌‌های ورودی بهETFهای کریپتو را تشکیل می‌دهند، ترجیح می‌دهند به دارایی‌‌‌های باثبات‌‌‌تر مانند اوراق‌‌‌قرضه دولتی و طلا روی بیاورند.

البته در سال ۲۰۲۴ این جریانات تا حدی معکوس شده است. در حقیقت شرایط اقتصاد آمریکا -به‌‌‌خصوص بازار کار- از ابتدای سال تا امروز شکننده بوده است. باتوجه‌‌‌به ارتباط نزدیک میان این داده‌‌‌های اقتصادی و تصمیم‌گیری‌‌‌های فدرال‌رزرو، سرمایه‌گذاران نهادی نیز کمی سردرگم شده‌‌‌اند. بااین‌‌‌حال کاهش نرخ بهره اخیر احتمالا بتواند تا حدی به کمک سرمایه‌گذاران کریپتو بیاید.

فروش‌های دولتی و تاثیر آن بر بازار

در نیمه اول ۲۰۲۴ و سال‌های قبل، شاهد فروش دارایی‌‌‌های دیجیتال توسط برخی دولت‌‌‌ها به دلایل مختلف، از جمله تامین بودجه، کاهش بدهی‌‌‌های عمومی یا کنترل تورم بودیم. در این میان، آلمان مقدار زیادی از دارایی‌‌‌های دیجیتال خود را که در نتیجه اقدامات قانونی به ‌‌‌دست ‌‌‌آمده بود، به فروش رساند. این امر به کاهش قیمت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال منجر شد. کره‌جنوبی نیز بخش گسترده‌‌‌ای از ارزهای دیجیتال مصادره‌‌‌شده توسط دولت را به فروش رسانده که این موضوع بر نوسانات بازار تاثیرگذار بود.علاوه بر موارد بالا، ایالات‌متحده نیز به‌‌‌عنوان یکی از کلیدی‌‌‌ترین بازیگران بازار ارزهای دیجیتال، مقادیر سنگینی از دارایی‌‌‌های کریپتویی خود را به فروش رسانده و به نوبه خود بازار را تحت‌‌‌تاثیر قرار داده است.

بی‌‌‌ثباتی‌‌‌های منطقه‌‌‌ای و تاثیرات ژئوپلیتیک

بی‌‌‌ثباتی‌‌‌های منطقه‌‌‌ای و عوامل ژئوپلیتیک در سال ۲۰۲۴ همچنان بر بازار کریپتو و ارزهای دیجیتال تاثیرگذار بوده است. بالاگرفتن جنگ روسیه و اوکراین در چند ماه اخیر، یکی از مواردی است که بر مارکت اثرگذار بود. همچنین، درگیری‌‌‌های پیاپی بین اسرائیل و لبنان و محور مقاومت (لبنان-سوریه-فلسطین)، به‌‌‌ویژه حملات اخیر اسرائیل به مقر فرماندهی حزب‌‌‌الله در بیروت، نمونه‌‌‌هایی از اتفاقاتی هستند که می‌‌‌توانند بر عرضه و تقاضای کریپتو تاثیر بگذارند. بااین‌‌‌حال، تاریخ نشان می‌دهد که این بحران‌ها در میان‌‌‌مدت می‌‌‌توانند به نفع بازار کریپتو تمام شوند؛ همان‌طور که در زمان شروع جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲، تقاضا برای ارزهای دیجیتال به‌‌‌عنوان «پناهگاه امن» افزایش یافت.

همبستگی بیشتر بازار کریپتو با بازارهای مالی سنتی

همبستگی بازار کریپتو با بازارهای مالی سنتی یکی از روندهای کلیدی است که در سال‌های اخیر و به‌‌‌ویژه در سال ۲۰۲۴، به شکلی قابل‌‌‌توجه در حال افزایش است. این همبستگی نتیجه تعامل نزدیک‌‌‌تر بین سرمایه‌گذاران نهادی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و موسسات مالی سنتی با بازار کریپتو است.

همبستگی بی‌‌‌سابقه بیت‌کوین با سهام آمریکا

در هفته‌‌‌های اخیر، همبستگی بین بیت‌کوین با بازار سهام آمریکا به بالاترین حد خود در دو سال گذشته رسیده است؛ اتفاقی که آخرین بار و طبق گزارش وبگاه IntoTheBlock، در سال ۲۰۲۲ شاهد آن بودیم. افزایش همبستگی حاکی از وابستگی بازارهای سنتی و بازار ارزهای دیجیتال است و نشان می‌دهد که نوسانات قیمت بیت‌کوین به طور فزاینده‌‌‌ای با تحرکات بازار سهام هماهنگ شده است. تحلیلگران بر این باورند که این همبستگی ناشی از واکنش یکسان این دو بازار به شرایط اقتصادی مشابه است. در سال ۲۰۲۲ هم بیت‌کوین به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی نوسانات زیادی داشت. حالا با این همبستگی تازه، احتمال دارد بازار کریپتو شاهد نوسانات بیشتری باشد.

ترند ایردراپ‌‌‌های تلگرامی و آینده آنها

ترند ایردراپ‌‌‌های تلگرامی در چند ماه گذشته، به یکی از پرحاشیه‌‌‌ترین اتفاقات بازار ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. با افزایش شائبه‌‌‌های کلاهبرداری و پروژه‌‌‌های غیرمعتبر، اعتماد کاربران به ایردراپ‌‌‌ها کاهش ‌‌‌یافته است که این امر می‌‌‌تواند مانع از مشارکت آنها در پروژه‌‌‌های جدید و کاهش تقاضا برای توکن‌‌‌ها شود. همچنین، توزیع رایگان توکن‌‌‌ها موجب ناپایداری قیمت‌ها می‌شود؛ چراکه ممکن است کاربران به‌‌‌سرعت ایردراپ‌‌‌های دریافتی خود را بفروشند. در نتیجه، پروژه‌‌‌های باکیفیت نیز تحت‌‌‌الشعاع قرار می‌‌‌گیرند؛ موضوعی که تجربیات منفی سرمایه‌گذاران جدید را به دنبال خواهد داشت. آینده ایردراپ‌‌‌های تلگرامی به بهبود شفافیت و اعتماد در بازار بستگی دارد.

سخن پایانی

بازار کریپتو پس از هاوینگ اخیر بیت‌کوین در سال ۲۰۲۴ با چالش‌‌‌های متعددی روبه‌رو بوده است و به‌‌‌رغم انتظار همیشگی و برخلاف گذشته که روند افزایشی این بازار را به دنبال داشت، شاهد به تاخیرافتادن حرکت قطار ارزهای دیجیتال بودیم. فشار فروش صندوق‌های ETF به دلیل عدم‌قطعیت‌‌‌های اقتصادی آمریکا، فروش سنگین رمزارزها توسط دولت‌‌‌ها، بی‌‌‌ثباتی‌‌‌های ژئوپلیتیک و همچنین همبستگی بیشتر بازار کریپتو با بازارهای مالی سنتی، به‌‌‌خصوص همبستگی اخیر بین بازار سهام آمریکا و بیت‌‌‌کوین، از جمله دلایلی هستند که باعث تاخیر در روند صعودی بازار ارزهای دیجیتال شده‌‌‌اند. همچنین، در حوزه ترندهای نوظهور، ایردراپ‌‌‌های تلگرامی نیز با چالش‌‌‌هایی مواجه شده‌‌‌اند، اما همچنان می‌‌‌توانند با بهبود فرآیندها، جایگاه خود را در اکوسیستم کریپتو حفظ کنند.